Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Stenpåse"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• "Stenpåse"

När vi slutade mineralmässan för sista gången i vår regi så fick jag den här presenten.
    Ni kan ju gissa vad det är för "behållare" och vad det är för sten. Det sista bör inte vara så svårt.
    DG
    Bifogade filer

Oj, oj opaler! Otroligt vackra, det ser ut som ett litet universum när man ser på dem på nära håll. Har hört att de trivs bra i badrum och behöver fukt då och då, stämmer det?
    Behållaren/påsen är också mycket trevlig, men där går jag bet

Comment

Nu har Simco lagt goda ord om stenen,
      men påsen Guldcirkelkaffe från Coop,
      kanske borta idag
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Naturligtvis är det opaler. Dessa är från Australien.
        Dessa behöver nog inte vara i vatten då de legat i torr luft ganska länge.
        De opaler som säljs liggande i vatten är de så kallade eldopalerna som är helt transperanta om de är bra. Dessa kommer från bl.a. Mexico och något mer land som jag inte kommer ihåg nu. Det kan vara något av ett lotteri att köpa dessa och försöka slipa De blir vackra men efter en tid så kan de förlora sin transperans. Men det som ibland är otroligt är att om dessa läggs i vatten så kan de bli klara igen Jag har en kompis som facettslipade en stor sten till sin fru, mycket vacker i en gul färgton. Den förlorade transperansen efter ett par månader. Efter någon månad i vatten var den lika vacker igen. Numera förvarar hon alltid den stenen i vatten. Det skall sägas att inte alla eldopaler uppför sig så En stenslipare jag känner låter stenarna ligga ett par månader i luft för att se om de förändras, därefter slipar han dem. Själv har jag någonstans en eldröd liten sten som jag slipade för säkert 25 år sedan Den är likadan.
        Opal har samma kemiska formel som kvarts SiO2 men till skillnad mot kvarts så har den inget kristallsystem utan är amorft.

Så var det den lilla behållaren. Den är endast ca 10cm hög. Den får Ni gissa lite till på.
        DG

Comment

Jag får kolla på mina, tror jag, eldopaler, ligger i en flaska med vatten,
          fick dom av en finne en gång på -80talet, han hade en inmutning i Australien,
          har för mig han sa att dom inte var slipbara, småsprickor i dom,
          kan det vara så Lasse

Kan din kasse vara bladguld
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Jag får kolla på mina, tror jag, eldopaler, ligger i en flaska med vatten,
            fick dom av en finne en gång på -80talet, han hade en inmutning i Australien,
            har för mig han sa att dom inte var slipbara, småsprickor i dom,
            kan det vara så Lasse

Kan din kasse vara bladguld
            Hirvi
            Du får ta ut en och se vad som händer när den torkar. Jag hade en gammal stenslipare som slipa små svarta opaler åt mig de är verkligen små men vackra.
            Tyvärr kan han inte slipa mer Han drabbades av en stroke och har inte slipat något sen dess.

Det där med bladguld är bra men det är inte riktigt rätt

Comment

Tack för informationen!
              Jag drar till med förgylld koppar vad gäller behållaren

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Tack för informationen!
                Jag drar till med förgylld koppar vad gäller behållaren
                Inte riktigt rätt metall
                DG

Comment

Här är hela rasket runt en gammal 5 öring,
                  ser ju inte mycket ut, men det glimmar innuti,
                  det ser slipat ut på en del,
                  vad tror du Lasse, är det eldopaler
                  Hirvi
                  Bifogade filer

Comment

Jag är inte säker Är de från Australien så är det nog inte eldopaler utan den typ som finns där Lika mina. De jag har går nog någon att slipa om man är duktig. Ja jag ser att det är slipat på några. Jag får åka ner till Dig och titta närmare på dem

Har Du inte löst burken än
                    DG

Comment

Mina stenar skall nog vara (eldagater)
                      blev nog lite fel Lasse,
                      burken var svår, kan det vara förgylld silver
                      Hirvi

Comment

Lika så bra att jag avslöjar vad det är Det är en papperspåse som belags med bladmässing. Bladmässingen har "antikbehandlats" för att få det lite oxiderade utseendet.
                        Jag frågade tjejen som gjort det hur man kunde belägga en papperspåse med bladmässing. Hon har utbildat sig till förgyllare och håller på att starta en egen firma. Påsen är först bestruken med harlim varvid jag tror att den blir så pass stark att man kan lägga på bladmässing. Hon har sedan fyllt upp påsen lite och limmat fast ett lager små opaler. Till slut har hon lagt i större bitar opaler som man kan beundra.

En ganska häftig present tyckte jag själv i alla fall
                        DG

Comment

Working...
                        X