Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fasettslipning för nybörjaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det var ett vackert foto Du hade på dumortieriten. Det verkar ju som den är bra att slipa också.
    De underbara facettslipningar som Du visar exempel på kan jag hålla med om att det är ett konsthantverk, men att slipa en stegslipning eller till och med ett brilliantsnitt är ju som Du säger bara att ställa in steghjul och vinklar. Kanske var att ta i he he man måste ju också veta lite om materielet och vad som skall användas till polering osv.
    Men även vid dessa slipningar kan det vara ett sökande för att hitta de rätta vinklarna för att få ut det mesta ur stenen. Att facettslipa en rutilkvarts kan bli väldigt vackert om man får till en bra vinkel där rutilnålarna verkligen kommer till sin rätt. Så måste man veta vilken vinkel som resp mineral skall ha för att erhålla en total brytning.
    Blev kanske för mycket fikonspråk, men dumoertieriten är otroligt snygg (och kul)
    mvh Lasse

Comment

Hehe visst är det så, men briljanter är ändå mest teknisk kunskap, fast som du säger så blir det intressantare om man har ett bra råmaterial att utgå ifrån. Tittade lite på en grön beryll i München som man kunde ha använt för att göra en spegelslipning av, var riktigt sugen på den men tyckte till slut att den var lite för dyr i förhållande till vad man skulle få ut av den för att köpa den. Kul att du gillar celten, dumortieriten var skön att slipa och bjöd inte på några större svårigheter annat än att den tog polering så fint att jag fick rugga upp ytan efteråt för att få tillräckligt med friktion för att få den att vända ordentligt!
      En får tacka för materialet

Comment

Så, då vart äntligen min första facettslipade sten klar! Efter många om och många men så blev det inte perfekt, men heller inte så pjåkigt. En blek prasiolit (grön kvarts) med god klarhet, 7,04 mm i diameter och vikt på ca 1,35 ct. Det är väldigt svårt att fotografera facetterade stenar så att de kommer till sin rätt dock så den ser lite dimmig ut, men det är den inte.
        Bifogade filer

Comment

Hur lång tid kan det ha tagit att slipa den?
          Hur många slipsteg men olika grovhet på slipmedlet?
          Den får väl döpas till Nordens Pärla af June Kee.

Comment

Hehe, vet inte exakt antal arbetstimmar, men det tog fyra och en halv vecka från start till slut. Men då ska jag tillägga att det finns ett par tjejer i klassen som gjorde det på två dagar, så jag ligger i lä!

Grovslipning på 360 grit diamantskiva
            Finslipning på 1200 New Bond-skiva
            Polering med polerlapp.

Väldigt lite arbete kan tyckas, men är man hastig och fumlig så är man!
            *har tappat räkningen på hur många gånger jag har fått starta om från scratch*

Comment

Grattis till första stenen. Läcker.
              Nu vet du kanske vilket som är roligast, facett- eller cabochonslipning. Eller det kanske inte går att jämföra?

Comment

Som det känns nu så är facettslipning ingenting jag tänker hålla på med, jag är en rastlös själ så cab-slipning är mycket mer passande för mig! Jag gillar att se resultat, och vill helst avsluta ett arbete i en sittning. Nu ska jag ned till plugget och göra något helt annat dock, nu blir det infattningar för hela slanten i några veckor!

Comment

Jag har ju hela tiden sagt att cab-slipning är den förnämsta slipningen. Det är där ens egna handlag visas, genom att orientera stenen så man får ut maximalt skönhet ur materialet. Att kunna forma den vackert för hand osv.
                  Jag tror att J_K och jag är ganska så överens om detta. Men en vackert facettslipad sten är inte så dum den heller. Jag har en god vän som är otrolig på att facettslipa och gör perfekta stenar ganska fort. Men det klart han är även utbildad gemmolog. Idag slipar han även diamanter.
                  Jung Kee jag tycker att Du skall försöka Dig på några stenar till. Du kan nog skaffa Dig tålamod också Handlag har Du.
                  mvh DG

Comment

Hur går det till med facetteringen är det någon form av jigg som bestämmer vinklar osv. Jag förmodar att man inte håller stenen på känn.

Comment

Stenen sitter fäst i en "dop" (stav, pinne) som är infästad i ett facetthuvud. Detta går att rotera i fasta lägen 64 stycken som bestämmer läget på varje enskild facett. Dessutom kan huvudet lutas i olika vinklar för att få facetterna i sina rätta vinklar så att maximal reflexförmåga erhålles.
                      Olika material har olika reflexindex. En bergkristall måste således slipas mycket "högre" än en safir t.ex för att få reflex hela vägen över en sten. Ofta ser man för lågt slipade bergkristaller, där gludsmeden inte vill ha en hög ring Resultatet är att det blir vad man säger ett hål i stenen. Alltså ingen reflex från centrum av stenen
                      Hoppas att det klarnar lite

Comment

Bra fråga! Slipningen sker på plana skivor med kiselkarbid eller diamanter, nu för tiden slipar så gott som alla med diamanter men kiselkarbid var vanligt förr och förekommer fortfarande på sina håll. De här skivorna skruvas fast på en roterande axel med justerbar rotationshastighet. Stenarna å sin sida slipas flata på ena sidan och limmas fast på s.k. doppstickor, en pinne i aluminium. Doppstickan sätts sedan in i ett facetthuvud, en del av facettklon/armen (se bilder, svårt att förklara tillfredställande). På facetthuvudet kan man sedan ställa in slipvinkeln och rotera stenen med hjälp av indexhjulet, som är graderat i olika grader för att man ska kunna hitta tillbaka till ett visst läge. Vi använder här uppe för briljantslipning ett index med graderna 1-96. Facettarmen i sin tur vilar på ett höj- och sänkbart bord som går att rotera fritt, bredvid slipskivan. Genom att sänka bordet så tar stenen i skivan och börjar nötas ned. Sedan så slipar man tills man får en tillfredställande facett och facettmöten, vartefter man byter till finare och finare skivor innan polering. Efter att ha slipat undersidan så vänder man på stenen och sätter fast den på en skål- eller V-formad doppsticka och slipar ovansidan.

Bild på maskinen vi använder i dess helhet.

Bordet med facettarmen på. Man roterar det svarta hjulet för att höja/sänka bordet.

Doppstickor.

Fler doppstickor, de skålformiga är till för stenens undersida när man har slipat klart den.

Comment

Facetthuvudet med skala för inställning av slipvinkeln. Stenen syns inte här, men ska sitta längst ned på huvudet. Överst är muttern som håller fast doppstickan, därunder indexhjulet som kommer på nästa bild.

Indexhjulet, i det här fallet ett 1-96 hjul. Vid enkelbriljantslipning så lägger man huvudfacetterna på var tolfte grad.

Fler indexhjul.

Transfer som underlättar vändningen på stenen, så att man får samma läge på stenen på den nya doppstickan som den ursprungliga.

Comment

Grova dimafastskivor som jag använder för grovslipning. De har diamanter insmälta i metallen, som är en för mig okänd stållegering.

Nubondskivor, för finslipning.

Olika skivor för polering.

Själv använder jag dock en polerlapp som man lägger på nubondskivan efter finslipningen. Det är en tunn plastlapp med polermedel i. Hittade ingen bra bild på den, men så här ser det ut när den ligger på slipskivan. Maskinen är en annan modell, facettarmen är här fastbyggd i maskinen, men den arbetar efter samma princip som den först visade.

Comment

Här är lite bilder ifrån plugget:

Nr. 1: Stenen när den sitter fast på doppstickan i facettklon.
                              Nr. 2: En av mina klasskamrater som granskar en facett. Detta är fördelen med en fri facettarm, det är mycket lättare att se hur arbetet fortlöper under tiden man slipar.
                              Nr. 3: En annan klasskamrat som grovslipar. Lägg märke till vattenbehållaren till höger i bild, kylning av skivan och stenen är viktig både för att skydda stenen och skivan från överhettning.
                              Nr. 4: En till klasskamrat, som finslipar sin sten i det här fallet.
                              Bifogade filer

Comment

Får tacka för den ytterst uttömmande beskrivningen.

Comment

Working...
                                X