Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fasettslipning för nybörjaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag håller med Jung_Kee Men det finns några som ärvärre än andra och en av de svåra är malakit. Den blir kolsvart där man råkar bränna den Och det är bara att börja slipa om. J_K kan säker flera som är jobbiga. Han kan mer teori än vad jag kan Jag kan bara en del i praktiken. Jag vet att granater kan "explodera" om de överhettas. OBS Jag men alltså mineralet granat och inte några sprängämnen

Comment

Jag vet inte jag, personligen värderar jag oftast erfarenhet högre än utbildning. Opal är i alla fall ett klassiskt exempel i sammanhanget, överhettar man en opal vi poleringen, vilket är lätt att göra om man inte ser upp, kan den torka ut, spricka eller i värsta fall splittras totalt i småfragment och tappa all färg.

Comment

Håller med Dig där Jung_Kee Opal är en av svåra. Den har ju ett vätskeinnehåll som ger den det vackra färgspelet. Jag vet ju att särskilt den klara éldopalen kan bli helt ogenomskinlig när man låter den ligga i luften efter slipning. Har själv råkat ut för detta. (För den som inte vet så förvarar man i de flesta fall opal i vatten innan man slipat dem.) Jag har en god vän som inte gärna vill slipa opal bara för detta att de helt kan förlora färgspelet. Visserligen har han blivit lite frälst opå opalens magi. Jag har en annan äldre man som i stort saett bara slipar opaler med ett mycket gott resultat.
        Slipa på mina vänner.
        mvh LasseC

Comment

Tackar för upplysningarna. För min del köper jag färdigslipat. Har någon erfarenhet av jade? Dom säger det skall vara "segt".

Comment

Ja, jade är segt, och därför en utmärkt sten för utsökt fina sniderier. Segheten beror på att nåltunna kristaller sammanflätar med varandra till en synnerligen hållbar sten. Lite svår att polera dock, då kristallernas olika orientering gör att dess hårdhet är oförutsägbar och varierar fläckvis, vilket kan ge undercutting.

Comment

Fasettslipmaskiner

Hej jag har precis hittat hit och ser att ni snackar maskiner.
              Jag håller på lite med fasettslipning och har byggt min maskin själv (hade inte råd att köpa nån då jag började.) och den har jag utvecklat hela tiden och förbättrat och den funkar faktiskt ganska bra om man inte har för stora krav.

Men mitt tips är att :
              Söka på Webben det finns en del intressant att hitta men det mesta kommer från USA.

Åka till mässan i Tucson där finns det mesta från nya till begagnade grejjor och råsten jag har själv varit där flera gånger och rekommenderar varmt det.

Jag har varit på mässan i Munchen men hittade inte så mycket som jag trodde att jag skulle göra och inga maskiner heller men man vet aldrig det kan ju komma nån dit med grejjor.

Hoppas att du lyckas med ditt slipande för det är fantastiskt kul!

M.V.H
              Magnus

Comment

Man kan börja med att åka på svenska mässor som det finns en hel del av.
                På den här länken kan man hitta de flesta mässorna i Europa.
                Geonord, Mineralklubbar, Mineralföreningar, Mineral Societies in Sweden, Swedish Rock and Mineral Societies, Scandinavian Rock and Mineral Societies, Nordic Rock and Mineral Societies, Amateur Geologists of Sweden, Swedish Rock and Mineral Clubs, Swedish Lapidary Societies, Västerbottens Amatorgeologer, Jämtlands Läns Amatörgeologiska Sällskap, Skåndes Geologiska Sällskap, Långbanssällskapet, Visiting Mines, Västerås Amatörgeologiska Sällskap, Sundsvalls Geologiska Sällskap, Göteborgs Geologiska Förening, Amateur Geologists of Sweden, Mineral shows, Mineral Museums, Gemstones, Minerals, Fossils

Det är väl lämpligt att besöka dessa först. Att direkt komma till Tucson är kanske inte så lämpligt då det är så enormt stort att man knappast hinner se allt på två veckor. Det är fantastiskt att vara där och strosa runt. För en stenslipare/mineralsamlare är det det optimala att uppleva.
                mvh

Comment

München var faktiskt inte heller någon höjdare när det gällde att skaffa material till stenslipning. Det enda som jag köpte som var "värt pengarna" var matrixopal från Queensland, annars var det generellt sett fruktansvärt dyrt och låg kvalitet på materialet. Mässan är lämpligare för stuffsamlare. Funderar på att åka på Inhorgenta i februari och se vad den har att erbjuda, är det någon här som varit på den och kan kommentera?

Sedan vill jag passa på och hälsa vår nye medlem välkommen, hoppas att du ska trivas med oss, Magnus!

Comment

För övrigt så påbörjade jag min första kurs i facettslipning i måndags och jag håller på att få krupp! Det är såååå oändligt lätt att göra ett litet, litet, ÖDESDIGERT misstag när man precis nästan är färdig med något moment! Har hittills fått göra om paviljongen på min första sten tre gånger, och är inne på min fjärde! *suckar frustrerat* Enda trösten är att man förhoppningsvis lär sig sura läxor nu och slipper göra dem i framtiden.

Comment

Jag tror nog att Du lär Dig J_K. Jag har ju sett en del av dina tidigare alster. Jag anser ju att cab-slipning är en större konst än fasettslipning. Vid cab-slipning är det de egna händerna och det egna sinnet som formar stenen.

Comment

Är benägen att hålla med dig, med ett förbehåll, att det enbart gäller vanliga facettslipningar. Där är det ju bara att ta ut graderna efter tabeller och slipa tills det blir bra. Däremot gem carving-typer med facetter är lika mycket en konst som cabslipning tycker jag, där handlar det också om att se materialet och locka fram det bästa ur det genom att utnyttja all sin kunskap om teknik och känsla för form.

Här är en akvamarin som B. M. Münsteiner har slipat. Läckert!
                        Bifogade filer

Comment

Helt otroligt vacker slipning.
                          I väntan på att få se ett prov på din slipkonst vad gäller facettslipning så kan du väl lägga ut en bild på någon av dina celter? (Heter det så? En celt, flera celter?)
                          Dom var inte dåliga. Jag har ju sett både en i granit och en i silver som du gjort. Superbra.

Comment

Javisst, här är en i dumortierit som jag slipade åt en gemensam vän!
                            Bifogade filer

Comment

Otroligt läcker.
                              Du är verkligen skicklig. Dessutom vet jag naturligtvis vem vår gemensamme vän är.
                              (Fast jag har ännu inte hunnit se dumortieriten än)

Comment

Nämen oj vilket beröm, nu börjar det ju bli något av en smickertråd här *ojar mig och försöker generat gömma mig skägget jag inte har som en Blyger* Bäst att visa något ifrån en som verkligen kan istället: En mycket speciell spegelslipning som är typisk för Dalan Hargrave.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X