Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ytbehandling av mineraler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ytbehandling av mineraler

Eftersom jag samlar på vackra stenar så har jag en liten fråga.
    Hur gör man för att stenarna ska vara lika vackra som när dom ligger i tex vattnet? När dom har torkat så dämpas allt.
    Måste jag köpa ett akvarium eller kan man polera upp dom själv.

DremmelTillan

Om man inte vill lacka dem (vilket jag personligen tycker att man inte skall göra) så måste man slipa dem. Det kan man göra i en trumlare. Det finns en bra tråd om detta tidigare.
    Kecke brukar hitta sådana
    Lasse

Comment

Haha, det kanske är en "Kina" sten ändå

Kära nån trumla stenar verkar man inte göra i en handvändning, funderar fortfarande på min dremmel, tror jag ska testa det först.
      Absolut inte att lacka, det vore att häda.
      Provade med Stenolja men det försvann det med.

Nej det blir järnaffären och köpa lite tillbehör så meddelar jag resultatet sen, har ju en hel del stenar att exprimentera med.

Tillantålamod
      Bifogade filer

Comment

Ja, tålamod behövs.
        Är det ett bord du visar?

Comment

Menar Du att Du skall polera stenen på en Dremel gravyr/slipmaskin? Jag undrar om det är så bra Det tar ju lite tid. Skaffa en axel på Claes Olson (jag tror de har såna fortfarande. Den driver du med en liten motor På axeln sätter Du en filtskiva och/eller en träröndell som du klätt med skinn/läder med narvsidan ut. Sen så skaffar Du tennoxid som Du blandar ut med vatten och stryker på skivorna. Man bör nog ha ett stänkskydd (jag var inte alltid så noga med det. Tennoxid är billigast att köpa från Stengalleriet göteborg
          Låter kanske jobbigt det här men jag tror att det blir jobbigare med en Dremel.
          Minst jobbigt är en mindre trumlare
          Lasse

Comment

Jajamän Kecke det mitt storarumsbord och än ryms det lite stenar till.
            Sanden har jag tagit med från olika ställen där varit, Italien, Stenshuvud, Höga kusten mm. Detsamma gäller stenarna blandad kompott därmed. Inget bord som man flyttar i brådrasket precis = )

Comment

Kul.
              Har du lust att visa en bild på hela bordet?

Comment

Tack Lasse för tipset nu vet jag i stort hur jag ska gå till väga.
                Snickarbod har jag med arbetsbänk och Claes Ohlssons ligger bra till. Läder har jag, Tennoxid fixar jag men sen var det något med axel och motor, det får bli nästa steg

HändigaTillan

Comment

Här kommer bordet
                  Bifogade filer

Comment

Det var läckert.
                    Du kan ju "göra om" bordet allt efter humör.
                    Ett sån´t skulle jag också vilja ha.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                      Det var läckert.
                      Du kan ju "göra om" bordet allt efter humör.
                      Ett sån´t skulle jag också vilja ha.
                      Det är väl bara att sätta igång Sten har Du väl Om inte hör av Dig
                      Lasse

Comment

Working...
                      X