Vågar man ha ett sådant ute i trädgården på grund av stöldrisken? Urnor i gjutjärn brukar ju vara stöldbegärliga, men hur är det med de här borden?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Cafebord J & CG Bolinder
Collapse
X
-
Vet inte vad det är för företag J & CG Bolinder. Är det speciellt eftertraktade saker, för gjutjärnsbord och stolar finns ju att köpa lite var stans, typ Plantagen, Jysk och naturligtvis i mer exklusiva affärer. Har du ingen bild? Är det på gräsmattan du skall ha det ?Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör
-
Du får nog kedja fast dom tror jag :-)
en liten kort historik kan läsas här om företaget
Comment
-
Stjäls nog det mesta nu för tiden. För den som kan skilja agnarna från vetet är bordet klart stjälbart. Hade jag ägt ett Bolinderbord hade jag tagit in det på nätterna. Lea länkade till lite historik om företaget. Tror säkert att både Jysk och Byarum stjäls men Bolinder är en guldklimp i sammanhanget.
Comment
-
Du kanske inte har något Bolinderbord men du har ju i allafall en Bolinder´s Strykjärnsplatta.Ursprungligen postat av Ulferic Visa inläggStjäls nog det mesta nu för tiden. För den som kan skilja agnarna från vetet är bordet klart stjälbart. Hade jag ägt ett Bolinderbord hade jag tagit in det på nätterna. Lea länkade till lite historik om företaget. Tror säkert att både Jysk och Byarum stjäls men Bolinder är en guldklimp i sammanhanget.
Comment
-
Jag började fundera lite på det här bordet efter senaste antikdeckarna där det var med en gjutjärnsurna och ägaren påpekade att det var en Bolinder. Bordet jag undrar över står hos min mor och jag drog mej till minnes att det stod J&CG Bolinder på det.
Det står också ett årtal på det, tror att det var runt 1880. Min kamera är på reparation så det blir inga bilder än. Kanske är bäst att låta det stå kvar inomhus iaf.¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Comment
-
Mitt svar tidigare borgar bara för att jag inte visste vad det var. Bolinder verkar vara betydligt mer eftertraktat än Jysk. Men visst, allt som inte är inlåst eller fastspikat och inte väger multum är ju stölbegärligt om det står utomhus.Ursprungligen postat av Ulferic Visa inläggStjäls nog det mesta nu för tiden. För den som kan skilja agnarna från vetet är bordet klart stjälbart. Hade jag ägt ett Bolinderbord hade jag tagit in det på nätterna. Lea länkade till lite historik om företaget. Tror säkert att både Jysk och Byarum stjäls men Bolinder är en guldklimp i sammanhanget.
För några år sedan bodde här i närheten några familjer vars barn sprang runt och knackade dörr och ville ha flaskor och burkar för att panta. En kväll hade vi grillfest och vi var ganska många och det blev rejält med ölburkar (en del tidigare kvarlevor också) så det fylldes ett antal plastkassar som ställdes på infarten för att köras iväg nästa dag. Dagen efter var alla kassarna borta (var ju inte svårt att gissa vem) Synd bara att alla ölburkarna var Tyska
Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör
Comment
-
Hej och självklart. Ulferic du representerar dessutom mannen som kan presentera prylar i alla kategorier oavsett vad som diskuteras. Är alltid lika roligt att se dina prylar och jag häpnar varje gång du visar upp något och förundras var du får fatt på allt. Dessutom inte en utan mångaUrsprungligen postat av Ulferic Visa inläggHej trollet. Visste vi alla allt om allt så behövdes inte Pes och det vore väl synd.
Tur att PES finns så vi kan visa vilken mångfalld det finns. Synd bara att några kunniga porslinsmänniskor tagit en paus.
Comment
-
Jag har kollat lite mer på bordet och årtalet som står är 1897. Tydligen ska de här borden vara tillverkade till Stockholmsutställningen detta år och efter utställningen såldes de.¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Comment
-
Vore kul med en bild så man vet vad man skall leta efter när man på loppisar och liknande.Ursprungligen postat av brodertuck Visa inläggJag har kollat lite mer på bordet och årtalet som står är 1897. Tydligen ska de här borden vara tillverkade till Stockholmsutställningen detta år och efter utställningen såldes de.
Comment
-
Ska fixa en bild när jag har kamera igen. Elgiganten har tydligen lyckats slarva bort min som är på garantireparation. Får besked i eftermiddag om den har kommit tillrätta annars får jag kvittera ut en ny.¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Comment
Comment