Har funderat över det här ytterfodrets bakgrund ett tag. Det är väldigt tung, kan den vara av järn? Ingen märkning vad jag kan sen. Två olika motiv upprepas på utsidan. Verkar som om någon blaskat på svart färg på utsidan...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tung sak.
Collapse
X
-
Tittade på burken redan igår men hade en sån där dag man bara har en gång per år.
Finns som jag ser det två möjligheter. Nummer ett är som du själv tror, ett ytterfoder. Kanten kan då ha varit till för en imsats av zink som fanns för att skydda den yttre krukan. Mycket gjutjärn har under åren svartmålats. Oftast uppträder dessa krukor i en silvergrå färg.
Nummer två är att det är en tobaksburk. Då fattas inte bara ett lock utan två. Ett yttre som täckte öppningen och ett inre som lades ovanför tobaken i burken. Skulle bevara aromen och fuktigheten i tobaken. Motiven kan ge lite ledning till vad det är. Ser på min gamla skärm inte vad det föreställer. Detaljbild på motiven. Tobaksburkarna har oftast lite manliga motiv. Rökande och krökande och höll jag på att skriva j..... Får bli kortspel istället. Finns måmga mer eller mindre nytillverkade tobaksburkar men din ser bra ut. England har alltid varit duktiga på järn men Sverige är inte uteslutet. Kolla noga om någon märkning finns.
Comment
-
Lasse har både bättre syn och skärm än vad jag har. Visst ser det ut som skarvar. Anna kom precis med en uppgift om vilkten. Talar för gjutet. Kanske bättre bilder ger svaret. Burken har säkert 80-100 år på nacken. Lite långsökt men kan burkens insida vara klädd med plåt.
Comment
-
Nu blev det klarare. Det är en "byggsats" som består av fyra väggar och botten. Synd att inte bilden finns med när man skriver. Botten är av gjutjärn. Återkommer med sidorna när jag titta på bilderna.Går naturligtvis att "dutta" ned bilden. Tänkte inte på det.
Hur stor är den. Mått. Fick en annan sak i huvudet som har med spara att göra. Då kan måtten vara av intresse.Last edited by Ulferic; 2008-01-29, 12:28.
Comment
Faktum är att den stod på "blomkrukehyllan" på min lokala loppis och jag har aldrig ifrågasatt den som blomkruka. Fram tills nu alltså
Comment