Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Medaljong av tenn eller bly - ålder, härkomst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Medaljong av tenn eller bly - ålder, härkomst?

Är detta ett vanligt föremål? Den gjutna medaljongen (med bibliskt motiv i relief) är 12 cm i diameter och med en upphängningsanordning i koppar. Omkring 3-5 mm tjock. Upptill finns det ytterligare ett hål. Den är ganska sliten med delvis slitna kanter och diverse märken. Verkar alltså inte ha hängt på väggen. Är det något man bär på sig? Ålder? Svensk? Utländsk?

Medaljongen är gjuten med Rafaels (1483 - 1520) målning Madonna della Seggiola (Madonna della Sedia, Madonna of the Chair) som förebild. Tavlan målades 1514 - 1515. Den har tjänat som förebild för bl.a. medaljonger, gjutna i olika material, men även för medaljer, väggplaketter, mynt (San Marino) och otaliga reproduktioner. Det är ett populärt motiv i katolska länder. Sök på Madonna della Seggiola medallion, så dyker det upp en del medaljonger.
    Din medaljong har nog ursprungligen haft en annan upphängning - det finns ju två hål längst upp och bara ett av dem är använt med den nuvarande anordningen. Ålder och ursprung kan jag inte uttala mig om. Jag skulle tro att liknande medaljonger tillverkats i flera olika länder och av ett antal tillverkare.
    Jag vågar inte ta med ett antal intressanta länkar, eftersom inlägget kanske spärras som misstänkt spam, men provar ändå med en:
    https://www.artsbma.org/collection/m...-of-the-chair/​

Comment

Working...
    X