Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mässingsljusstake - går stämpeln att tyda?
Collapse
X
-
Tyvärr har jag inte sett stämpeln tidigare; inte heller den här modellen med koniskt skaft. Som du säger, så kanske det lutar åt att den inte är svensk. Men att skaftet är spiralvridet anknyter ju till gamla modeller, fast den här kanske är 50-60-tal?
Lite lösa funderingar - jag tittade i "The Brass Book" (av Schiffer, Schiffer och Schiffer), för att se om det möjligen fanns några ledtrådar till i vilka länder man haft ljusstakar i driven mässing. Några stycken avbildas (med klockformad fot och spiralvridet skaft), och de uppges vara svenska eller ev danska. Det finns även några ljusplåtar av mässing i boken, liknande de som finns i Sverige, men där alla uppges vara från Nederländerna, utom en som ev skulle vara spansk. Både ljusstakarna och ljusplåtarna är visserligen 1600-tal och 1700-tal, men det är intressant att de verkar placera alla i några få länder - Sverige, Danmark, Nederländerna, Spanien. Det kanske är troligast att din ljusstake är gjord i något land där det finns någon sorts tradition av liknande ljusstakar, och då kanske de här länderna eller deras närområden är möjliga kandidater.
(På annan plats i boken har jag läst att förebilder/inspiration till en del ljusstaksmodeller ursprungligen kommit från Afrika eller Mellanöstern till Spanien därefter spreds till [Spanska] Nederländerna. Och därifrån har uppenbarligen en del också förts vidare till Skandinavien.)
Comment