Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kontorsstakar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kontorsstakar

Jag passade på att köpa tre kontorsstakar idag. Ganska slitna och skruvarna saknades, men jag tyckte de var intressanta då de formen kändes tämligen ålderdomliga och mycket liknade barockstakar.

Jag hade för mig att vi pratat om tidiga kontorsstakar här tidigare, men jag hittar nu inte tråden, kanske är det på annat håll jag pratat om dem. Sigurd Erixon skriver ju bar lite kort om att det hos Skultuna omtalas "contoirsstakar" under andra hälften av 1700-talet men att det är oklart om det är samma typ av ljusstakar som senare kallas kontorsstakar. Vidare att höj- och sänkbara ljusstakar blir moderna i England runt 1700, men att kontorsljusstaken med skruv verkar vara en svensk uppfinning. De skall också 1819 ha beskrivits som moderna.

Det jag noterar med de här ljusstakarna är ju att de har helt platt fot. Ljuspipan är också något vidare upptill än nedtill. De har en ganska kraftig kant upptill på ljuspipan, även om någon typ av rand brukar finns även på andra kontorsstakar brukar den inte vara så här kraftig och ha en motsvarande nedtill.

Är det någon som känner till något om kontorsljusstakens framväxt eller kanske har några egna exempel? Jag skall leta lite till, se om jag hittar något mer som kan bidra med att belysa ämnet.

Click image for larger version

Name:	20230520_234710.jpg
Views:	1
Size:	71,6 KB
ID:	704318

De ser verkligen annorlunda ut! Har du någon fundering om möjligt ursprung eller ålder? Det måtte vara mycket ovanligt att tre stycken ljusstakar har följts åt så länge (edit: jag ser att detaljerna skiljer en aning, men de är ändå väldigt lika).

Slitsen för skruven verkar mycket välformad. Boken "Hantverk i Sverige" beskriver arbetet vid en liten gelbgjutarverkstad i Loshult i Skåne (nedtecknat 1953, efter nedläggningen), och där filade man till små cirkelsågblad, som fästes i svarven och användes för att såga upp slitsen i kontorsljusstakar. Det ger ju märken utanför slitsen, där sågen har kommit ner en bit, men inte gått igenom, och ser lite slarvigt ut. Jag har inga bilder på sådana, men förmodar att de är från någon gång under den period då det tillverkades stora mängder (Erixon säger att Skultuna gjorde i genomsnitt cirka 3500 par om året från någon gång under 1800-talets början fram till omkring 1860; s 226). Jag vet om även Skultuna använde cirkelsågsidén; inte heller hur man gjorde innan dess, men förmodligen blev det prydligare. Oftast fotograferas ju kontorsljusstakar så att man ser skruven bra, men inte slitsen, så jag har inte kunnat utröna så mycket från foton.

Lite smått om kontorsljusstakar i allmänhet:

Erixon skriver bl.a.: "När cylindriska skaftpipor blevo vanliga i England vid 1600-talets utgång kommo dylika ljusregleringsanordningar i bruk och då antingen med skruv såsom här eller med på olika höjder gjorda små intagningar utefter ena springkanten, vari sprinten kunde skjutas in, på samma sätt som på de ovan nämnda "tyska stakarna". I själva formen skilde sig de engelska stakarna, som ibland angivas vara köksstakar, ganska mycket från de svenska. Med kontorsstaken fick nu skruvregleringen efterföljd i vårt land. Denna staktyp fick så småningom en mycket allmän utbredning." (s 226). Det är intressant att han påpekar att formen skiljer sig ganska mycket från de svenska; det låter som att det är själva ljusstakens form som är svensk, men att skruvregleringen kan ha kommit från England. Erixon skriver vidare om att N. P. Lindeberg kopierade Skultunas ljusstakar, "med regleringshandtaget i detalj utformat som i Skultuna. De sydsvenska gelbgjutare, som också tillverkat detta slags stakar, nyttjade andra detaljformer." Edit: dock visar "Hantverk i Sverige" en "Göingastake" tillverkad hos gelbgjutarna i Loshult i Skåne, med samma genombrutna skruvhandtag som Skultuna.

Boken "Brass" av Schiffer har ett uppslag med bilder av engelska kontorsljusstakar och liknande, som påminner mycket om dem Hose visat i Kammer og kontorstagen. Handtaget för höjdregleringen är antingen en platta som skjuts in i en springa, eller en svarvad knopp. En av bilderna visar dock ett par lite högre ljusstakar av Skultunatyp och bildtexten säger "Mid-18th C., English, 6 1/4" high [...] The interestingly pierced 'push up' knob gives these candlesticks distinction. The columns are slightly unsofisticated, but attractively finished at the top." (De högsta kontorsljusstakarna i Skultunas katalog 1846/47 är en aning lägre; 6" dvs 15 cm.) Alltså inte minsta antydning om att detta är någon vanlig typ i England; tvärtom. Den kan nog snarare ha tillverkats i Sverige.

Några länkar till inlägg om kontorsljusstakar i några tidigare trådar, om det möjligen var någon av dem du tänkte på:
    Skultunatråden
    Kims och Fnusfrökens ljusstakar med skruv
    Vi kom in på det i Äldre ljusstakar i mässing också, apropå formen på ljuspipor.
    Last edited by Anna-Carin; 2023-05-21, 07:25. Anledning: hittade källan till cirkelsåg-stycket

Comment

Om jag själv har funderingar om ursprung och ålder. Tja, jag tror definitivt de är 1700-tal. Sedan är frågan när. Men jag tycker de har så¥ pass Ålderdomliga detaljer att jag nog vill pressa tillbaka dem till Åtminstone runt 1750. Egentligen kan jag tycka en del detaljer snarare pekar längre tillbaka, men nu finns det ju ingenting som pekar på att kontorsljusstakar tillverkats så länge, och det är ju fullt rimligt att Ålderdomliga detaljer levat kvar.

Jag tror de är svenska. Hose har visserligen visat att ljusstakar med liknande fot ofta är danska, men till jag får belägg får att kontorsljusstakar med skruv tillverkats i andra länder med snarlikt utseende skulle jag ändå säga Sverige.

Det var bra att du citerade Erixon ordentligt. Han säger inte ordentligt att skruvanordningen har tillkommit i Sverige, men han talar bara om höj- och sänkbara ljusstakar i England. Jag skulle nog tolka honom som att de engelska ljusstakarna saknar skruv. Han visar ju bild på några ljusstakar av "tysk modell" och då är de höj- och sänkbara via avsatser i skåran. De här skulle jag inte säga "skiljer sig avsevärt" från de vanliga svenska kontorsljusstakarna. Sedan tror jag absolut att han kan ha fel, och att skruvar förekommit även i andra länder.

Det är kanske helt orelaterat, men Kristoffer Polhem konstruerade 1704 en svensk bajonettmodell som använde en vingmutter för att hålla fast bajonetten på gevärspipan. Det är en bajonettyp som jag bara känner till finns i Sverige. Här är någon som samlar liknande https://www.antikavapen.se/345843682 Det kan ju vara helt orelaterat - vingmuttrar används ju i många sammanhang, men det känns som en möjlighet att det kan ha inspirerat.

Jag tror absolut absolut att ljusstakarna hört ihop från början. De är mycket snarlika. Sedan är en av dem tillverkad i en gulare metall. Små detaljer som skiljer kan ju vara kopplat till variationer som uppstå¥tt vid gjutning och efterbearbetning. Jag kan tänka mig att de gött till så att en person ägt två ljusstakar och sedan gått till en gelbgjutare för att beställa två till likadana med de tidigare som förebild (kan ju för all del ha varit ännu fler från början)

Tack för att du lyckades hitta länkarna! Det kan vara diskussionen runt snusfrökens ljusstake jag minns. Den har ju helt klart en del åderdomliga drag den med, men känns ändå modernare än de här (lite svårt när man inte kan jämföra dem direkt). Jag ser ju att han visar flera ljusstakar med en knopp i stället för den vanliga vingmuttern men som fungerar på samma sätt som de svenska. Han skriver dock i de flesta fallen att skruven inte är original, och då den är det ärde relativt sena. Det är ju egentligen ingen som liknar de här. Det är ju dock möjligt att de kan dyka upp sådana.
      Last edited by FBQ; 2023-05-21, 10:08.

Comment

Tidigare har jag inte lagt märke till att ljuspipor kan vara svagt koniska, men nu ser jag det (t.ex. den här ljusstaken och ljuspipan utan fot på Digitalt Museum; båda åttkantiga men i övrigt besläktade med dina).

För att komplettera infon om de engelska höj- och sänkbara ljusstakarna i "Brass", så skriver boken om "push up knob" oavsett konstruktion, inklusive för den av Skultunatyp. Av de övriga avbildade ljusstakarna har en platt knopp och avsatser vid skåran (som tysk typ), fyra har enbart rak skåra (dvs bör ha skruvanordning; en av dem har platt knopp, och de andra tre har svarvad knopp). Därtill finns det två som har svarvad knopp och är avbildade ur en vinkel där skåran inte syns. Alla utom den av Skultunatyp är daterade till 1800-talets början.

Erixon skrev att de justerbara "blevo vanliga i England vid 1600-talets utgång [...] och då antingen med skruv såsom här [...]"

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Hose har visserligen visat att ljusstakar med liknande fot ofta är danska
        Aha, det har jag missat. Hose skrev i sin dokumentationstråd Barockljusstakar, om en ganska plan fot med låg upprättstående kant, att han aldrig sett den typen i Danmark men däremot i Sverige. Däremot har han visat en annan typ av platt fot med lätt upphöjd dekor av ringar runt kanten, här i samma tråd. Jag uppfattar dina som den förra typen snarare än den senare, men du kanske syftade på något annat (eller så lurade jag mig på fotovinkeln).

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Det är kanske helt orelaterat, men Kristoffer Polhem konstruerade 1704 en svensk bajonettmodell som använde en vingmutter för att hålla fast bajonetten på gevärspipan. Det är en bajonettyp som jag bara känner till finns i Sverige. Här är någon som samlar liknande https://www.antikavapen.se/345843682 Det kan ju vara helt orelaterat - vingmuttrar används ju i många sammanhang, men det känns som en möjlighet att det kan ha inspirerat.
        Visst kan det ha inspirerat, och så tog man tillfället i akt att utforma dem som en vacker detalj på kontorsljusstakarna.

Comment

Erixon skrev att de justerbara "blevo vanliga i England vid 1600-talets utgång [...] och då antingen med skruv såsom här [...]"

Jag läser tydligen med ändan...

Aha, det har jag missat. Hose skrev i sin dokumentationstråd Barockljusstakar, om en ganska plan fot med låg upprättstående kant, att han aldrig sett den typen i Danmark men däremot i Sverige. Däremot har han visat en annan typ av platt fot med lätt upphöjd dekor av ringar runt kanten, här i samma tråd. Jag uppfattar dina som den förra typen snarare än den senare, men du kanske syftade på något annat (eller så lurade jag mig på fotovinkeln).

Jag har ju en barockljusstake med en fot som är mycket snarlik de på de här ljusstakarna. Jag har upplevt modellen som relativt ovanlig i Sverige (alla fall på lite senare ljusstakar), men hose har kommenterat att han har upplevt den som ganska vanlig. Men det kan också ha varit en missuppfattning av mig - jag tror ju min ljusstake trots allt är svensk. Det var länge sedan vi pratade om det - och han kan i sin dokumentationstråd vidareutvecklat tanken om fotformer och jag har glömt det.

I så fall känns det snarast som mer talar för att de tillverkats i Sverige, även om höj- och sänkbara stakar med skruv tillverkats även på andra håll.

Asch, nu blev jag utloggad igen om texten konstig... Jag tänkte jag skulle visa närbild på slitsen - det finns ju lite defekter, men de är ganska slitna och det är svårt att säga vad som var lite slarvigt gjort från början. På den gulare staken verkar det finnas inböjd metall, men det behöver ju inte vara från sågningen. Den gula är tunnare än de båda andra och har till och med fått ett genombrott i pipan - gissar att det är där den varit tunn som putsning fått det att gå hål.Click image for larger version

Name:	20230521_145836.jpg
Size:	37,2 KB
ID:	577439Click image for larger version

Name:	20230521_145726.jpg
Size:	45,0 KB
ID:	577440

Även på de andra syns att man verkar använt en rund såg eller borr för att göra hål och sedan tagit upp skåran.Click image for larger version

Name:	20230521_151138.jpg
Size:	43,3 KB
ID:	577441
          Last edited by FBQ; 2023-05-21, 15:13.

Comment

Det låter som att allt tyder på att de är svenska - vad roligt, för jag har undrat hur tidiga svenska kontorsljusstakar såg ut.

Tack för detaljbilderna - att man börjat med att borra hål låter troligt.

Jag läste lite mer om gelbgjutares metoder i "Hantverk i Sverige": "Större gjutsömmar höggs bort med mejsel och sedan vidtog filning. Alla föremål filades. Även de som sedan skulle svarvas måste befrias från gjutsömmar genom filning." Möjligen kanske man kunde förena hålen till en skåra med hjälp av mejsel i stället för såg och därefter fila öppningen, men då är jag ute på rena gissningar.
            Last edited by Anna-Carin; 2023-05-21, 20:02.

Comment

Working...
            X