Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopparkruka ursprung?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kopparkruka ursprung?

Hej!
    Denna kruka stod under min barndom hemma hos min morfar.
    Jag har alltid tyckt om den och när han gick bort fick jag ärva den.
    Jag undrar om någon skulle kunna berätta ursprung och ålder för mig?
    Den är ca: 16 cm hög och 23 cm bred.

Mvh Thomas

Click image for larger version

Name:	kruka1.jpg
Views:	1
Size:	85,8 KB
ID:	704306Click image for larger version

Name:	kruka3.jpg
Views:	1
Size:	129,2 KB
ID:	704305

Hej och välkommen till forumet!
    Jag ser att du inte fått något svar på din fråga än, vi får se om någon har en idé så småningom. Ibland är det helt enkelt ingen här som vet.

Comment

Jag såg den, men jag tordes inte svara. Kopparkrukor - alltså då blomkrukor - blev ju mycket poppis i början av 1900-talet. Modellen känns tydligt jugendinspirerad. Sedan känns den lite väl udda, med sina yxbärande fåglar. Den ser inte ut som typisk massproduktion utan verkar vara gjord ganska hantverksmässigt av någon kopparslagare.

Till saken hör ju att på 1960-talet är koppar på modet igen, och då görs mycket saker inspirerat av föremålen från början av 1900-talet, men man tar ofta ut svängarna mycket mer, ofta specifikt inspirerat av lite vildare arts and crafts-föremål från början av 1900-talet. Men med det säger jag ju också att man även tidigare tillverkade en del lite mer udda förmål. Jag törs inte säga säkert säga vad som är fallet här.

Comment

Hej,
        Tack för välkomnandet och svaren.
        Jag har ett vagt minne att det satt ett blått klistermärke på den så 60 tal skulle nog vara mycket möjligt.
        Tack igen för svaren

Comment

Working...
        X