Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kafferostar (tidigare: Okänt verktyg)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Kafferostar (tidigare: Okänt verktyg)

    Okänt verktyg - jag köpte det på loppis och jag vet absolut inte vad det är till för och hur gammalt det är. Vet någon?
    Bifogade filer

  • #2
    Det är en kafferostare av äldre typ. Ungefär från mitten av 1800-talet blev det istället populärt med en rund modell (där man rör omkring bönorna med hjälp av en vev)

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
      Det är en kafferostare av äldre typ. Ungefär från mitten av 1800-talet blev det istället populärt med en rund modell (där man rör omkring bönorna med hjälp av en vev)
      Tack så mycket. Vet du hur gammal han kan vara?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Margareta1960 Visa inlägg
        Tack så mycket. Vet du hur gammal han kan vara?
        Nja, bara detta jag länkade till ovan, att man skrev om "de gamla fyrkantiga" år 1850. Så före 1850 kan man nog anta.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
          Nja, bara detta jag länkade till ovan, att man skrev om "de gamla fyrkantiga" år 1850. Så före 1850 kan man nog anta.
          Tack igen

          Comment


          • #6
            Jag råkade av en tillfällighet köpa en kafferostare i förrgår. Kom iväg på loppis och då råkade inte ha så mycket roligt. Såg dock en kafferost som de bara skulle ha 40 kronor för (brukar nog gå att hitta dem billigt ganska ofta nuförtiden). Som jag visserligen redan hade en men den hade gångjärn och den här hade skjutlock tänkte jag att jag kunde skaffa mig en till.

            Jag har nog fått för mig att den här modellen håller sig kvar ganska länge. De med vevar brukar ju vara konstuerade för att främst passa vedspis. Ganska många fortsätter ju att rosta sitt eget kaffe fram slutet på andra världskriget. Har för mig att vi haft en tråd om kafferostar tidigare.

            Bilder får vänta till i kväll...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Jag har nog fått för mig att den här modellen håller sig kvar ganska länge. De med vevar brukar ju vara konstuerade för att främst passa vedspis. Ganska många fortsätter ju att rosta sitt eget kaffe fram slutet på andra världskriget. Har för mig att vi haft en tråd om kafferostar tidigare.
              Tänkte inte på järnspisarna, men så är det förstås. Nu ser jag att den rektangulära modellen är ungefär lika vanlig som den runda både på Digitalt Museum och Tradera, det styrker också det du säger - att den inte försvann när de runda kom, utan fanns kvar jämsides.

              Edit: jag sökte efter kafferosttråd, men hittade ingen klockren träff. Det finns förstås lite här i Staffans kaffekvarnstråd.

              Comment


              • #8
                Det blev tid redan nu. Passade på att läsa Anna-Carins inlägg. Tänker att de kallas "gamla" 1852 för att typen då funnits länge medan den runda då var ny. Att de blivit vanliga kan ju också vara relativt. Jag har ju egentligen inga belägg för att de tillverkats länge. Tycker dock att de borde ha bränts sönder med tiden. Har en släkting som använde den här typen vid tiden för första världskriget. Den kan ju dock ha varit gammal redan då.

                Click image for larger version

Name:	20230508_163947.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	577395

                Comment


                • #9
                  Jag hittar ingen riktigt tråd om kafferostar här på PES, kanske söker jag dåligt. Jag hittar dock den här från Ljustorps hembygdsförening https://www.ulander.com/ljustorp/Hem...Kafferost.html Den verkar peka på detsamma som jag upplevt, att den här modellen levat kvar länge - kanske visserligen främst på landsbygden där järnspisar inte slagit igenom. Här är en från Kärna hembygdsförening där texten säger samma sak. https://www.hembygd.se/karna/allmoge De kan ju visserligen ha fel men jag gissar att de haft personer som mindes när de var i bruk då de skänktes till hembygdsföreningarna.

                  Comment


                  • #10
                    Då gör jag det här till en tematråd för kafferostar, eller kaffebrännare som de tidigare kallades.

                    Att hantera de runda med vev över öppen eld eller i en kakelugn låter varmt och farligt, jag förstår att de rektangulära var mycket bättre då. Men den som hade vedspis tyckte förstås att de runda var bättre; anpassade till spisen, och med möjlighet att röra om under rostningen.

                    Jag tittade igenom något hundratal av Digitalt Museums bilder, och ungefär hälften av de rektangulära kafferostarna är i din övre modell, med formpressat lock med en romb. Så den kanske är en nyare modell, som tillverkats storskaligt. Det finns även enstaka andra av liknande typ (jag såg någon med en triangel på locket), och den resterande hälften verkar vara av olika enklare, äldre (antar jag) utföranden, som din nedre (och Margaretas, först i tråden).

                    I Eskiltuna Fristads katalog (med 1819 års priser) såg jag detta. Priser från 24 skilling dussinet för nr 4, till 1 1/3 riksdaler dussinet för nr 0, så nr 4 är nog minst. Är det någon som har en kafferost med nummer inslaget?

                    Click image for larger version

Name:	kaffebrännare.jpg
Views:	1
Size:	13,7 KB
ID:	577396
                    Last edited by Anna-Carin; 2023-05-09, 08:45.

                    Comment


                    • #11
                      Låter som en bra idé med en tematråd, även om den skulle utvecklas långsamt. Jag har som du tidigare tänkt att de med pressat skjutlock troligen är relativt sena även om jag kanske också tänkt att det kanske är mer komplext och att flera typer funnits samtidigt. Annars har jag inte så mycket att bidra med just nu.

                      Comment

                      Working...
                      X