Jag köpte en stor sax i somras, den nedersta på bilderna här. Skräddarsax brukar de ju kallas, och på Digitalt Museum dateras de till ca 1750-1850. Alla andra såna saxar jag sett har en lätt konisk nit; den här stora kvadratiska niten hade jag inte sett förut, men så fort jag köpt den började jag förstås se enstaka såna nitar på Tradera. Därför började jag tänka att niten inte är original, utan en senare reparation. Saxen har varit flitigt använd, för den har slipats så många gånger att de har behövt slipa ner öglorna där de möts, för att saxen ska kunna stängas i spetsen. Men niten ser ju också gammal ut, tycker jag, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Det finns ett runt ljust märke under niten, det är slitage pga att niten rör sig i förhållande till båda skänklarna när de öppnas och stängs.
Sen köpte jag den här papperssaxen nyligen, den har en liten rund nit. Men metallen är mörkare på ett kvadratiskt område omkring niten, på både fram- och baksidan, och det fick mig att fundera över skräddarsaxen igen.
Närbilder av nitarna:
Kan papperssaxen ha haft en kvadratiskt nit från början? Och är skräddarsaxens nit ursprunglig trots allt? När använde man i så fall kvadratiska nitar; var det före/efter/samtidigt med runda? Vad tror ni?
Comment