Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Okänd stämpel , på okänd metall?
Collapse
X
-
TackUrsprungligen postat av Anna-Carin Visa inläggJag har inte sett just den stämpeln, däremot andra saker stämplade 95 %. Det brukar vara 1900-talstenn från utlandet (ofta tyskt, tror jag).
Edit: Hej och välkommen till forumet, det glömde jag skriva!
. Jag har sett identiska fat på en polsk och en portugisisk annonssida, men det har bara gjort det svårare att bestämma vilket land det kommer ifrån. Är också nyfiken på vilket djur som är avbildat på skölden.
Comment
-
En populär form, verkar det som. Jag hittar liknande brickor i tre versioner, av tre olika tillverkare.
Denna ser likadan ut, men är märkt på annat sätt. Tydligen tysk (Frie__G-Z__, Germany 92% - skulle det kunna vara Frieling Zinn som avses?):
en till med samma form, italiensk, av Cosi Tabellini:
Art Nouveau-style pewter Fiori Daisy pen tray, depicting stylised daisies and foliage with a polished surface. A pretty addition to a dressing table, vanity stand in the bedroom or bathroom, perfect for Art Nouveau gift ideas A perfect match for the Fiori Dip pen.... Free UK postage on orders over £50.
Så finns den i fransk version (Les étains de Provence, 95 %):
Men, tyvärr, din stämpel känner jag inte igen och kan inte hitta den.
Comment
-
Formgivningen av objektet tillskrivs Achille Gamba (1881 - 1944) på några ställen, har jag sett. Från Italien, förmodar jag. Men hans föremål har tillverkats av en mängd företag, så det besvarar inte frågan: Vad är det för stämpel? Och ännu viktigare: Vad är det för djur på stämpeln?
Comment
Comment