Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta? En mortel med extra pinne!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta? En mortel med extra pinne!?

Hejsan!

Vet någon här vad detta kan vara?
    Själva skålen är ca 9 cm hög. Den väger 2066 gr (med den lösa pinnen).
    Jag skruvade isär den också, ifall det kan ge någon ledtråd. Det finns ingen stämpel, den är bara slät under.
    Vad tror ni det är för metall?
    Bifogade filer

Mässing
    Stöten ser gjuten ut medans det andra ser ut att vara svarvat
    undrar om dom verkligen hör ihop

Comment

Jeg har aldrig set en morter med den anordning i midten. Jeg tror at der mangler en ting. Noget som kan dreje omkring den lodrette pind og skrues ned i morteren - og derved hakke noget. Måske persille?

Eller den er til at holde et låg i forskellig højde.

Støderen ser ud til at være ligeså ny som morteren - så de hører sikkert sammen.

Comment

Verkar vara en ovanligt dum konstruktion. Den svarvade pinnen i mitten gör ju att man inte kommer åt att mortla (heter det så) i botten.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Mortla ?! du är rolig du Ballo.... Stöta heter det. Stöta pepparkorn i morteln! Men mortla, ja det är lite nyskapande.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag är i alla fall inte ensam.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Ära vare Gud i höjden Den här har jag gjort i slöjden.
              Tror att det är någon som visat sin skicklighet och gjort en omöjlig mortel.
              Tar man bort pinnen i mitten får man ju ett hål där det man stött rinner ut.
              Föresten heter väl mortelstöten pistill, åtminstone på apoteks och kemi-mortlar. Har även hört benämningen på mortlar i Kolmårdsmarmor. (Kan man då kalla det pistilla Ballo)
              DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Tar man bort pinnen i mitten får man ju ett hål där det man stött rinner ut.
                DG
                Jeg tror at du har en pointe her (utilsigtet?) morteren skildes af når pinden fjernes - bunden går løs. Man kan nu gennem hullet få de stødte kryderier ud.

Comment

Ser ut som en tryck svarvad plåtbit, möjligen i färdigt tillstånd ett askfat.
                  Askfat med ståndare (pistill)?, mortelstöt och pastillgömma. Tror det är en kreativ skrot handlare som varit framme.

Comment

Er bunden så i virkeligheden et låg? placeret inde i "morteren" så cigaretterne kan falde ned under.

Siderne er afdrejet.

Comment

Trycksvarvningens ädla konst Hose, gör att det ser svarvat ut och det är det också bara det att det är tryckt.
                      Tryckt innebär att inget är av, bara drejet.

Comment

Den vejer 2 kg

Comment

Jo jag vet, det gör den till skrothandlar konst.

Comment

Skrot o skrot....tycker det ser ut som något jag skulle ha kunnat svarvat, inte särskilt svårt, men materialet kostar väl en del.
                            Tror som sagt att det är något "hemmapul".

Comment

Tack för era minst sagt kreativa förslag
                              Jag har för mig att jag sett en sådan här på TV (antikrundan) någon gång. Om jag inte minns fel så var det ingen mortel, utan något helt annat.

Då hade jag inte denna i min ägo, och la inte på minnet vad det var för något

Nu hoppas jag på fler förslag på om vad jag kan använda den till

Comment

Working...
                              X