Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ljuslampetter i mässing, vems är signaturen?
Collapse
X
-
Tack för ditt svar! Jo så tänker jag också att det eventuell skulle kunna läsas ut. "Äkta hantverk" funderade jag också på. Men det blir en gissning från min sida. Har mycket lite kunskap om mässingsarbeten. Men i mina ögon ser det ju handhamrat ut..? :-)Ursprungligen postat av Fahlis Visa inläggEtikettens text tycks ha varit ÄKTA HANDARBETE … eller -smide?
Comment
-
Ett försök till tolkning av bokstäverna som är stansade på hänget - skulle kunna vara JA - i en slags skrivstil. Och som sagt - "Äkta hantverk" på etiketten.
Jag tittar gärna på mässingssaker liknande denna, men jag kan inte påminna mig att ha sett någon liknande märkning. Det fanns några som jobbade i mässing i Östersund med omnejd och i Gränna finns (fanns) flera med firma Fongs gelbjuteri som möjligen den ledande.
Comment
-
Tack för ditt svar! Ja, J A är väl det min hjärnans samarbete med ögonen också försöker tyda det till. Eller möjligen J L eller kanske bara ett H? Man tänker sig ju lite att någon som gjort sig besväret att märka sitt verk så noggrant borde gjort fler än dessa? :-) Vad tänker du om ålder på dessa. Känns ju relativt nya, eller?Ursprungligen postat av HgF Visa inläggEtt försök till tolkning av bokstäverna som är stansade på hänget - skulle kunna vara JA - i en slags skrivstil. Och som sagt - "Äkta hantverk" på etiketten.
Jag tittar gärna på mässingssaker liknande denna, men jag kan inte påminna mig att ha sett någon liknande märkning. Det fanns några som jobbade i mässing i Östersund med omnejd och i Gränna finns (fanns) flera med firma Fongs gelbjuteri som möjligen den ledande.
Comment
Comment