Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Udda mässingstake ,funderar på ursprung ,knappast svensk? Med hög ålder dock

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Udda mässingstake ,funderar på ursprung ,knappast svensk? Med hög ålder dock

Hela 22 cm hög, någon som har nån aning? Hose?
    Handfilade gängor och känns gammal men hur?
    Tänkte först avfärda den som nyare oreientaliskt krafs men njae,lite för bra för att lämna tyckte jag den var....
    Mvh
    S
    Bifogade filer

Är överens med dig om att detta är en svår ljusstake. Tror inte heller den är svensk. Jag har t ex mig veterligen aldrig sett den profilerade kanten på foten tidigare, inte heller det mesta av formerna i övrigt i just den uppvisade kombinationen. Knappast Indien - men säkert gammal - 1800-talet. Sedan det där med "handfilade gängor" - hur gick det till?

Comment

Omväxling förnöjer...

Hallon Surmasen,
      Spännande stake och jag tänkte precis som HgF. Är inte säker på att delarna ursprungligen hörde samman. Hur som helt är det befriande att ta ett järn bland alla glas...
      So long
      Kim

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
        Är överens med dig om att detta är en svår ljusstake. Tror inte heller den är svensk. Jag har t ex mig veterligen aldrig sett den profilerade kanten på foten tidigare, inte heller det mesta av formerna i övrigt i just den uppvisade kombinationen. Knappast Indien - men säkert gammal - 1800-talet. Sedan det där med "handfilade gängor" - hur gick det till?
        Ja,den verkar udda, tycker men ser en hel del barock i formspråket men men..... handfilat har man ju hört att det kallas. Antar att det inte var gängsnitt och gängtappar de menade då......... med batteriskruvdragare eller elsvarv? 😀

Comment

Working...
        X