Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopparformar med väggupphängning som jag inte lyckas putsa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kopparformar med väggupphängning som jag inte lyckas putsa

Hej!
    Jag är van vid att släpa hem gamla kopparföremål som ser rätt ledsna och matta ut, och när jag sedan putsat och gnidit dem en stund brukar de bli hur fina som helst. Men dessa tre formar vägra låta sig putsas. De ser lika trista och matta och randiga/flammiga ut ändå. Och färgen är knappt "kopprig", ingen lyster, och snarare brons- än kopparfärgad. Har någon något förslag på vad detta beror på och på om det är något jag kan göra åt saken?
    Mvh
    Bifogade filer

man giver dem et lag tin indvendigt da kobber udvikler et giftstof som slår folk ihjel.
    I mellemøsten - bulgarien, det gamle jugoslavien, tyrkiet og nordafrika fortinner man både udvendigt og indvendigt.

Comment

Aha, så du menar att det är förtennat även på utsidan? Insidan kände jag till att man brukar/måste förtenna om man vill laga mat, men utsidan... Varför? kan man ju undra.

Comment

som sagt en tradition i det osmanniske rige, og de fortsatte efter rigets nedbrud. Også idag fortinner de på begge sider.

Den store ville jeg placere i hammamet.

Comment

Vad spännande... Hammamet, i Tunisien? Har du någon synpunkt på årtal också?
          Jag kan fortfarande inte förstå varför de förtennar på utsidan. Lystern försvinner du då.
          Mvh

Comment

Tenn var exklusivare än koppar så det har förekommit att föremål helförtennats även här i Norden. Det är dock lite ovanligare och framför allt ovanligare att förtenningen bevarats.

Tror inte jag visat den här som jag köpte för några år sedan. Det mesta av förtenningen är borta. Den är fullproppad med en massa ristningar från omkring 1900 fram till 1940-talet, jag tror de använt den som någon form av prispokal men har inte riktigt fått tid och möjlighet att forska på sammanhanget. Den har dock uppenbarligen varit gammal redan då.Click image for larger version

Name:	20180220_101658.jpg
Views:	1
Size:	41,1 KB
ID:	567343

Comment

Vilket spännande föremål!
              Och vilken intressant information om förtenning. Jag trodde tvärtom, att man ville ha lystern från kopparn på utsidan och den "fula" förtenningen på insidan. Man lär sig så länge man lever. Jag tänkte försöka sälja de där tre formarna för jag är inte så förtjust i dem nu när de inte gick att putsa, så jag får väl skriva att det är förtenning även på utsidan då. Om nu någon skulle vara intresserad vill säga.
              Tack för all hjälp.

Comment

Working...
              X