Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattljusstake... go natt...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Nattljusstake... go natt...

Hallå i sensommarskymningen,
    Farfar, varför har den här ljusstaken så stort fat, frågade yngsta kotten när vi höststädade en gäststuga.
    Det är inte för att fimpa i svarade jag, vete fasen, ska kolla med kompisarna i Pesanien. Och varför hade den
    här typen stakar höj och sänkbar anordning med hjälp av lilla vredet?
    Ja, det vill jag veta för trevligt när kunskap går i arv. Alla förslag är välkomna, min gissning behåller jag för
    mig själv.
    Mässing, tunn plåt, diameter 21 cm. Ägarsignatur EF 07 08 17. En antikvitet om en vecka.
    So long...
    Bifogade filer

Tanken med skruven är väl att kunna skruva upp ljuset när det blir kortare. Det blir ju också enklare att använda korta ljusstumpar och trycka upp dem efteråt. "Kontorsstaken" är ju tänkt som sådan men har ju även tänkts som nattljusstake. Men även på kontoret är ju en fördel om staken har låg tyngdpunkt och bred bas, ifall man knuffar till den. Den breda skålen är praktisk dels att hålla i och dels att fånga upp droppande talg när ljusstaken flyttas omkring men man kan ju även lägga saker som sin pipa i skålen medan man arbetar. Den ger ju också ljusstaken en bred och stabil bas.

Hur ser mäkningen ut - det är inte födelsedata och initialer för en ägare? Sedan ju ljusstaken trots det vara hundra år, modellen är ju ganska tidlös och jag kan inte på bilden avgöra ålder.
    Last edited by FBQ; 2017-08-09, 09:36.

Comment

Jag funderar lite över hur länge den här typen av ljusstakar har funnits.Äger några som absolut kan jämföras åldersmässigt i känsla och patina m de barockljusstakar som jag har av andra modeller.
      Fatet/droppbrickan lade man väl ljussaxen på
      PS.Ljusstaken på bilden har tappat bort sin skruv så jag har den sidan bakåt
      Click image for larger version

Name:	20620858_1434972503223153_4968118861099844679_n.jpg
Views:	1
Size:	71,6 KB
ID:	566012

Comment

Vad jag hört skapas typen på 1750-talet även om de flesta jag sett hör till 1800-talet. Jovisst, ljussaxen är ju en annat tillbehör som kan läggas där (fast om den har fötter så kan den ju även ligga bredvid, ljussaxarna får ju fötter samtidigt som kontorsstakarna dyker upp) har man den som nattstake kan man ju även lägga mynt och klocka där. Jag kan titta vad Erixon skriver och visar för bilder på kontorsstakar. De flesta 1800-talsstakar har ju drag av gustaviansk stil över sig men det har ju inte alla.

Comment

Till ljusvekesaxen hörde en särskild bricka, saxen användes framförallt till gamla
          tiders talgljus.

Comment

Det kunde ingå en sådan bricka - vanligare under 1800-talet och för mer påkostade ljussaxar. Men i de bouppteckningar från 1700- och 1800-talet som jag gått igenom har jag inte hittat några tillhörande brickor och de flesta ljussaxar har nog sålts utan tillhörande brickor.

Comment

Det ljusnar....

Hallå och tack,
              FBQ, Snubben och Fröken Fnus. Lutar starkt mot teorin att ljusstaken var avsedd för kontoret, inte nattduksbordet. Till skillnad mot den Fröken visar upp har min gjuten stake och hamrad bricka, vilket torde vara ovanligt. Kanske ett hopplock?
              Plats för ljussax, tveksamt, kanske en liten?
              Här en bild på knackade/ristade signaturen... so long
              Kim
              Bifogade filer

Comment

Jo Du Kimmen

....så här är det nog :

Någonstans i trakten av Öregrund
                fanns en kontorist, frisk och sund
                Elisabeth Frid hon skötte om sitt hus
                märkte staken vari hon satte sitt ljus
                tjyven fick tji, han svor en bra stund.

Tror jag....................................?

undertecknat (Pryl) snubben
                Last edited by prylsnubben; 2017-08-09, 20:54.

Comment

Passade på att titta vad Erixon skrev. Han talar om att ljusstakar både med skruv och varianten med olika hack dök upp i England i slutet av 1600-talet. Varianter där höjden reglerats med olika hack i en skåra har ju även funnits i Sverige både moderna och äldre. Contoirs ljusstakar skall finnas uppräknade bland Skultunas produktion vid slutet av 1700-talet men det är osäkert hur de såg ut. Modellen med skruv finns dock beskriven 1819 och sägs då nyligen ha blivit populär.

Kontorsljusstakar är ju vad de kallas men de har ju varit lite allt i allo ljusstakar. Har ingen själv men det finns ett par märktaefter min morfars morfars far 1803- 1851 som min moster har. Det var ju enda mässingsljusstakarna han hade så där hade de säkert annan användning.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    ....så här är det nog :

Någonstans i trakten av Öregrund
                    fanns en kontorist, frisk och sund
                    Elisabeth Frid hon skötte om sitt hus
                    märkte staken vari hon satte sitt ljus
                    tjyven fick tji, han svor en bra stund.

Tror jag....................................?

undertecknat (Pryl) snubben

Seder och bruk har varsin tid
                    hälsar mamsell, Elisabeth Frid
                    men varför för tusan, undrar en stund
                    hamnade staken nordväst Öregrund?
                    Tror det var en kärleksgåva
                    till kontorist som hade svårt att sova
                    ty maken vaktade Örskärs fyr
                    tanken svindlar när tiden flyr.

Vännerna i Stöldskyddsföreningen
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      Passade på att titta vad Erixon skrev. Han talar om att ljusstakar både med skruv och varianten med olika hack dök upp i England i slutet av 1600-talet. Varianter där höjden reglerats med olika hack i en skåra har ju även funnits i Sverige både moderna och äldre. Contoirs ljusstakar skall finnas uppräknade bland Skultunas produktion vid slutet av 1700-talet men det är osäkert hur de såg ut. Modellen med skruv finns dock beskriven 1819 och sägs då nyligen ha blivit populär.

Kontorsljusstakar är ju vad de kallas men de har ju varit lite allt i allo ljusstakar. Har ingen själv men det finns ett par märktaefter min morfars morfars far 1803- 1851 som min moster har. Det var ju enda mässingsljusstakarna han hade så där hade de säkert annan användning.
                      Hallå FBQ,
                      Vi har en lärarinna på besök och diskuterade så sent som vid lunch ordet allmänbildning som försvunnit i läroplanen för kottar. Vad är viktigare än att lära lite om mycket istället för mycket om litet. Tids nog kan man fördjupa kunskaperna.
                      Tack för ditt svar och intressant information som jag ska vidarebefordra till yngsta barnbarnet som pluggar för att bli lärare.
                      So long... Kim

Comment

Hej själv - helt från ämnet, men kopplat till en annan diskussion, fick meddelande från min bror för någon vecka sedan - han hade varit vid Krutudden - har förstått att Östhammars kommun snyggat upp där nu och att det var helt okej vatten.

Comment

Vet inte om min teori håller, passade på att titta på alla födda 070817 i Sveriges dödbok med initalerna EF. finns en Elsa Anna Kristina Forssner född i Stockholm och död där 2005, en Elsa Judith Arwida Fransson, född i Fagerhults socken och död i Karlskrona 1989. Sedan finns en Olof Edvard Fagerberg i Göteborg men han dog redan 1930 och det känns inte som ett sätt att skriva datum som skulle varit vanligt då.

Comment

Go natt fina Krutudden...

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                            Hej själv - helt från ämnet, men kopplat till en annan diskussion, fick meddelande från min bror för någon vecka sedan - han hade varit vid Krutudden - har förstått att Östhammars kommun snyggat upp där nu och att det var helt okej vatten.
                            Hallå FBQ,
                            Gillar sidospår. Hälsa bror din att hälsan fortfarande står på spel efter dopp i Krutuddens vatten. Vatten måste rinna, flöde in och flöde ut, utan det hjälper ingen sanering. När man på 50-talet (tror jag möjligen tidigare) korkade utflödet via en liten sjö till Kallrigafjärden för att bygga fin väg till Öregrund var det dödsdom för Krutuddens vatten. Östhammar som semesterstad.

So long Kim
                            Bifogade filer

Comment

Natt ljusstake med handtag, kontors ljusstake utan handtag med stor bricka kanske för att få plats med lackstång

Comment

Working...
                              X