Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liiiten tennljustake.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liiiten tennljustake.

Loppade en liten(4,5cm hög) väldigt smutsig tennljusstake igår för en femma.
    Efter varsam rengöring framträdde en ganska välgjord och detaljerad gustavian.
    Ålder har den definitivt men om den är hundra el tvåhundra år kan jag inte säga.
    Leksak el modell?Vad tror ni
    Click image for larger version

Name:	IMG_1244pes.JPG
Views:	1
Size:	130,1 KB
ID:	679022

Name:	IMG_1241pes.JPG
Size:	95,2 KB
ID:	679023

Name:	IMG_1240pes.jpg
Size:	51,9 KB
ID:	679024

Aja baja..inte leka medd elden...

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
    Loppade en liten(4,5cm hög) väldigt smutsig tennljusstake igår för en femma.
    Efter varsam rengöring framträdde en ganska välgjord och detaljerad gustavian.
    Ålder har den definitivt men om den är hundra el tvåhundra år kan jag inte säga.
    Leksak el modell?Vad tror ni
    [ATTACH]160450[/ATTACH]
    [ATTACH]160451[/ATTACH]
    [ATTACH]160452[/ATTACH]
    Hallå Fröken.
    Rar ljusstake, har aldrig sett en mindre. Tror inte på leksak och knappast på modell.
    Min fantasi säger mig doppresent från morfar eller farfar som var tenngjutare på 1830-talet.
    So long
    Kim

Comment

Tror inte på den åldern. Man är ganska noga med att stämpla tenn under kontrollstämplingens tid. Stämplarna kan ibland vara bortslitna men så sliten är ju inte den här. Undersidan liknar snarare den hos några dockljustakar jag har hemma från sekelskiftet 1900. (Nu är ju kontrollstämplingen kvar till 1912 men föremål som inte var "riktigt" tenn behövde inte stämplas så jag tror att det handlar om någon annam tennlegering, brittanniametall eller vitmetall, det liknar ju inte heller höghaltigt tenn.

Kan du läsa bläckmärkningen? Jag tror att den kan vara kopplad till första försäljningstillfället.
      Last edited by FBQ; 2017-01-05, 11:32.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Tror inte på den åldern. Man är ganska noga med att stämpla tenn under kontrollstämplingens tid. Stämplarna kan ibland vara bortslitna men så sliten är ju inte den här. Undersidan liknar snarare den hos några dockljustakar jag har hemma från sekelskiftet 1900. (Nu är ju kontrollstämplingen kvar till 1912 men föremål som inte var "riktigt" tenn behövde inte stämplas så jag tror att det handlar om någon annam tennlegering, brittanniametall eller vitmetall, det liknar ju inte heller höghaltigt tenn.

Kan du läsa bläckmärkningen? Jag tror att den kan vara kopplad till första försäljningstillfället.
        Jo men "riktigt" tenn är det absolut.Det som ser ut som en bläckmärkning vetetusan vad det är.Har sett många föremål med den här typen av prismärkning undertill som du nog tänker på men det är inga siffror el något läsligt.Inte heller några spår av stämplar.Jag tror också ca 1900 men den är väldigt bra gjord

Comment

Det där med "riktigt" tenn är ju lite tvetydigt. Brittanniametall består ju normalt av 90 % tenn, vitmetall ofta lite mindre men är det inte fyrstämplat tenn är det ju inte helt rent även om det skulle vara "riktigt".

Comment

rejsestage

Jeg tror heller ikke på at den er gammel.

Comment

Inget svar är också ett svar...

Sooo long, Fröken...
              Kim

Comment

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                rejsestage

Jeg tror heller ikke på at den er gammel.
                Gustaviansk? Nej, relativt nygjord, kan vara tysk.

Comment

Man kan lätt förledas att tro att ALLT med pärlbård är från samma
                  tid men så är ju inte fallet.
                  Last edited by prylsnubben; 2017-01-05, 21:31.

Comment

Oavsett ålder så är stilen på ljusstaken gustaviansk.
                    Om man läser mitt inlägg noga så ser man att jag inte åldersbedömer den till att vara 200år.
                    Tysk och nygjord är ju en udda och intressant teori som inte har slagit mig.Tack för den inputen.
                    Last edited by Fnusfröken; 2017-01-06, 09:34.

Comment

Working...
                    X