Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jugndvas i brons, med bedrövig historia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Jugndvas i brons, med bedrövig historia

Hallå alla demonstranter, nu går tåget.
    En liten vas, blott 8 cm hög söker id efter många svåra år i det fria. Inte märvärdig. Click image for larger version

Name:	IMG_5320.jpg
Views:	1
Size:	108,1 KB
ID:	675091Hittade id för några år sedan, men hittade inte tillbaka.
    Duktigt med stämplar... vem tror sig veta?
    So long
    Kim
    Bifogade filer

ingen aning om ursprung, men ååååhhh så fin! Den skulle gärna få bo här ;-)

Comment

Hej Kim,

Din skål är formgiven av Hugo Elmqvist, ett jättefint arbete i svensk jugends bästa uttryck!

Edit: I det fria skriver du, har du haft den utomhus?? Ta genast in den och sätt på hedersplats! Det är en juvel för vilken jugend-samling som helst! Jag har länge velat ha något vackert av Elmqvist men alltid tyckt att de varit för dyra för att köpa.
      Last edited by Jung_Kee; 2016-05-01, 22:18.

Comment

Ute året runt...

Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
        Hej Kim,

Din skål är formgiven av Hugo Elmqvist, ett jättefint arbete i svensk jugends bästa uttryck!

Edit: I det fria skriver du, har du haft den utomhus?? Ta genast in den och sätt på hedersplats! Det är en juvel för vilken jugend-samling som helst! Jag har länge velat ha något vackert av Elmqvist men alltid tyckt att de varit för dyra för att köpa.
        Hallon Mylla och tack Jung.
        Den där Elmqivst kände jag inte till men visst är vasen vacker och stryktålig. Vem har gjutit?
        Berättar historien i morgon när vasen är på plats i naturen... so long...Kim

Comment

Elmqvist gjöt en del saker själv, han utvecklade en egen teknik, men denna verkar vara gjuten på A Granberg AB, har dock aldrig sett någon mer info om gjuteriet utöver namnet.

Comment

Jag skulle vilja föreslå att det var Hugo Elmqvist som stod för gjutningen, enligt den Elmqviska gjutmetoden (återkommer till den) och att det var Granberg som designade denna vas. Så vitt jag minns är det den vanliga ordningen.
            Vasen är dels märkt med stämpel "HG", Hugo Elmqvists, dels med A Granbergs handristade signatur i själva modellmassaqn, som i detta fall är vax - och överförd in situ till vasen.

Elmqvist är i grunden konstnär och skulptör som kommer in i gjuteribranschen för eget behov under högjugendtiden. Han kommer ganska snabbt fram till: "Den Elmqvistska gjutmetoden" med vilken han framgångsrikt tillverkar många bronsvaser mm efter sin egen design. Vill minnas att han söker och får patent på gjutmetoden. Av bevarade objekt tycks han intressera många konsthantverkare för detta projekt och den lätthet gjutmetoden tillför för att framställa avancerade konsthantverksföremål i brons. A Granbergs namn förekommer ofta i sammanhanget, men också flera andra konstnärer. Angående patentet, som jag tror att Elmqvist får, så är egentligen inte Elmqvistska gjutmetoden patenterbar, även om metoden tycks ha varit okänd i Sverige på Elmqvists tid. Det handlar om det vi idag kallar "vaxgjutning" eller "gjutning enligt förlorat vax"- metoden (finns på franska också för den som vill vara fin i kanten). Att söka patent på en sådan sak är som att försöka få patent på hjulet eller elden. Enligt mina encyklopedier gjuter folket i Beninriket i Afrika avancerade föremål i brons enligt vaxmetoden redan på 15-1600-talen.

Elmqvists liv och verksamhet sträcker sig fram till slutet av 1920-talet. Men han övergav aldrig jugendstilen. Trots att 20-talsklassicismen och Swedish grace tar alltmer plats i designmodet håller han fast vid jugendstilen livet ut.

Edit: Jag skrev en artikel om Elmqvist i Antik & Auktion - gissningsvis på 1990-talet - varifrån några detaljer enligt ovan har stannat i minnet.
            Last edited by HgF; 2016-05-03, 09:35.

Comment

Mea culpa! Så är det naturligtvis HgF! Jag hade för mig att jag sett "A Granberg AB Gj. Eft." någonstans, men nu när jag dubbelkollade så mindes jag fel och det stod "AB E Gj. metod", så det är säkert så att Granberg anlitat Elmqvist för gjutningen av ett egendesignat föremål.

Comment

På kommando.

Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                Mea culpa! Så är det naturligtvis HgF! Jag hade för mig att jag sett "A Granberg AB Gj. Eft." någonstans, men nu när jag dubbelkollade så mindes jag fel och det stod "AB E Gj. metod", så det är säkert så att Granberg anlitat Elmqvist för gjutningen av ett egendesignat föremål.
                Hallon Jung och Hgf,
                Sällan har väl en utomhusvas blivit så belyst och analyserad. Roligt.
                Lovade att berätta historien hur Granberg/Elmqvist hamnade i det gröna.
                Nu har mitt program för bilder (I-photo) pajat så det får vänta. Kan återställas
                om jag lyckas trycka ALT och KOMMANDO samtidigt, men fasen vet var man hittar de senare
                knapparna. Någon som vet?
                So long...

Comment

de är de två direkt till vänster om space-tangenten

Comment

Ursprungligen postat av Mylla Visa inlägg
                    de är de två direkt till vänster om space-tangenten
                    Hallon Mylla,
                    Mylla står väl väl tur. Tack för ditt svar. Men var hittar jag space-knappen??? Hoppas på mylla...so long..

Comment

space = den långa knappen längst ner som du trycker ner för att göra mellanslag mellan ord ;-)

Comment

så här, de du efterfrågar är alltså 2a 3e och 4e från vänster i nedersta radn http://macworld.idg.se/polopoly_fs/1.../992485418.jpg

Comment

Working...
                        X