Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med kopparstämpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med kopparstämpel

Hej! Jag hittade ett underbart fat idag med en stämpel jag inte kan hitta information om. Jag hoppas på er hjälp. Det är stämplat med HB och har ett bomärke inristat. Dessutom är det graverat med initialer, lite av anledningen till att jag köpte det. A.A.S och A.B.M.D.

Jag skulle även vilja veta ålder. Och vad jag ska göra med det. Tänkte det kunde bli ett fint fruktfat men då hamnar ju initialerna nedåt, och syns inte.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	58,3 KB
ID:	675013

Size:	47,2 KB
ID:	675014

Size:	70,7 KB
ID:	675015

Size:	128,7 KB
ID:	675016

Stämpeln ser ut som Huseby bruks, men jag vet ej om det tillverkats kopparföremål där.

Comment

Hb

Jag kollade i boken "Gammalt Koppar" ICA Förlaget och där finns inte stämpeln med. I boken (jag lånade den på biblioteket) finns en del uppgifter om ålder på kopparsaker, men jag minns dem inte säkert.
      p-son

Comment

Fatet ser fint ut. Möjligen har upphängningsringen tillkommit senare. Troligen gjort under första halvan av 1800-talet. Gissar på 1830-tal. Kopparslagarens signatur, HB, är för mig okänd. Monogrammen står säkerligen för en man och en kvinnan som möjligen fått fatet i bröllopspresent. Kan det komma från Hälsingland?

Comment

Working...
        X