Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kandelaber (?), sekelskifte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• kandelaber (?), sekelskifte?

Hej

Behöver hjälp med att åldersbestämma denna ljusstake (kandelaber?), i mässing (?) Den är ca 40 cm hög, och ser definitivt ut som om den haft en kompis tidigare. Den är så pass tung som den borde vara, dvs den står stadigt. Många frågor, lite koll.. vad har jag glömt att nämna tro?

Det är ingen störrs skillnad på färg och glans på ljuskopparna och resten, det är kameran som luras lite
    Dagens loppisfynd så jag är nyfiken på hur mycket fynd det är ;-) Ingen märkning på undersidanClick image for larger version

Name:	DSCN2048.jpg
Views:	1
Size:	72,4 KB
ID:	674828Click image for larger version

Name:	DSCN2050.jpg
Size:	68,8 KB
ID:	674829Click image for larger version

Name:	DSCN2051.jpg
Size:	71,5 KB
ID:	674830Click image for larger version

Name:	DSCN2083.jpg
Size:	134,9 KB
ID:	674831Click image for larger version

Name:	DSCN2084.jpg
Size:	124,7 KB
ID:	674832Click image for larger version

Name:	DSCN2085.jpg
Size:	63,2 KB
ID:	674833

Tiden tror jag är 10- 20-talen för dessa kandelabrar. De tycks ha varit vanliga som lysnings- och bröllopspresenter. De fåtal ex som jag har sett daterade har legat runt 1915-25. Som du säger ska det vara ett par, men bodelningar sliter hårt på dylika par och förr eller senare delas de upp.
    Metallen är ofta rödgods som ibland felaktigt kallas brons. Det är trycksvarvarteknik som präglar tillverkningen, och här som alltid en stor gjutjärnsklump fäst med en 1/4-tumsskruv som håller balansen. Kör hårt med Liljeholmens 3/4-tummare så kommer kandelabern till sin rätt.

Comment

tack =)

det som är så synd är de förbenade resterna av putsmedel som är på _allt_, hur får man lättast bort det? Det är inget material man vill lägga i blöt direkt (det värsta jag varit med om när det gäller loppisprylar är en buddha i nån skum metall (souvenir) som var kopparfärgad innan nån putsade den.. nu har den några få fläckar kvar, och jag har inte fått bort allt putsmedel ur vecken ens med tandborste)

Comment

Working...
      X