Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Datering av ljusplåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Datering av ljusplåt

Vet någon när den här kan vara tillverkad?

Click image for larger version

Name:	PB170007.jpg
Views:	1
Size:	52,1 KB
ID:	672038

Ytterligare ett par bilder:

Click image for larger version

Name:	PB170008.jpg
Size:	73,7 KB
ID:	559311Click image for larger version

Name:	PB170006.jpg
Size:	78,2 KB
ID:	559312

Comment

Ursprungligen postat av Prestav Visa inlägg
      Ytterligare ett par bilder:

[ATTACH]152985[/ATTACH][ATTACH]152986[/ATTACH]
      Hallå Prestav,
      Knepigt att veta, svårt att säga. Jo, det är ingen ljusplåt, sådana man spikade upp på väggen, utan en nattljusstake, sådana man hade vid sängkanten.
      Nu tror jag att "ljusplåten" är ett plockverk, "fatet" och "hållaren" talar inte samma formspråk. Olika material.
      Ljushållaren ser ut att vara tidigt 1900-tal (men kan också vara empire) och fatet är väl rokkoko???
      Gillar att bli motsagd. Det här är ju ett forum för utbyte av kunskaper...
      So long...
      PS, Tråkigt att den där fint formade skruven som håller ljuset på plats är borta.
      Last edited by Kim von Platen; 2015-11-18, 16:32.

Comment

Instämmer med Kim, svår att datera precis, men jag tror att allt är ursprungligen sammanhängande och är från tidig industriell produktion ca 1845-1860. Det tunna materialet antyder att materialkostnaden fortfarande är lika stor/större än arbetskostnaden samtidigt som modulkonstruktionen vittnar om ett försök att rationalisera produktionen. Stilen är nyrokoko.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Prestav,
          Knepigt att veta, svårt att säga. Jo, det är ingen ljusplåt, sådana man spikade upp på väggen, utan en nattljusstake, sådana man hade vid sängkanten.
          Nu tror jag att "ljusplåten" är ett plockverk, "fatet" och "hållaren" talar inte samma formspråk. Olika material.
          Ljushållaren ser ut att vara tidigt 1900-tal (men kan också vara empire) och fatet är väl rokkoko???
          Gillar att bli motsagd. Det här är ju ett forum för utbyte av kunskaper...
          So long...
          PS, Tråkigt att den där fint formade skruven som håller ljuset på plats är borta.
          Hej och tack för ditt svar!

Jag är ganska säker på att ljuspipan och fatet båda är ursprungliga. De sitter ihop på ett normalt, harmoniskt vis och det är samma material i båda delarna. Däremot tror jag att nitarna i handtaget tillkommit i samband med en senare reparation. De är av koppar, inte mässing, och ser nyare ut.

Comment

Hela handtaget är definitivt nyare, det ser ut att vara påsatt vid sekelskiftet.

Comment

Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
              Hela handtaget är definitivt nyare, det ser ut att vara påsatt vid sekelskiftet.
              Du kan mycket väl ha rätt. Handtaget är inte helt bra fastsatt vid ljusstaken, vilket leder till att det går att vippa lite fram och tillbaka. Detta glapp har lett till små bristningar i plåten runt infästningen. Det kan också vara ett tecken på att handtaget är en del som tillförts senare och inte riktigt passar.

Comment

Hej

Jag håller med.

Kopparnitning och handtaget är mer något "ägaren" har tänkt sig
                "förbättra" ljusstaken med. Kanske efter den "höj-sänkbara" delen
                tappats bort? ...tänker jag...

Här ett kopparnitat handtag med mer genomgående stil av
                "hemslöjdsarbete" här från 1944.

Skulle kanske tillägga att kopparnitning har jag bara sett på "hemmaslöjdade"
                ljusstakar och beroende på storleken av "handtaget" för "höj-sänkbara"
                konstruktionen, så är det, det enda handtaget(jämför flera av de vanligaste
                höj-sänkbara). Men är höj-sänkbara endast en "knopp" så kan ljusstakarna ha
                handtag men då är vi långt inne på 1900-talet, se nedan två stakar från 1900-talet
                och riktigt långt in på 1900-talet.
                Skulle jag säja, att gjutna malm-/mässingsdelar ej hör ihop med kopparnitar?

Jag tror också att den som frågas om här är äldre. Kanske från tiden, då den stilen
                var på modet eller hade kommit tillbaks, kanske?

Bilden nederst till höger är tekniska lösningen i princip samma, men kopia av några
                äldre former av ljusstakar som jag dock ej känner till...

Hälsar
                Staffan
                Bifogade filer
                Last edited by Staffan Kvist; 2015-11-19, 10:58.

Comment

Working...
                X