Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite fel årstid men här kommer en nötknäckarfråga.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Lite fel årstid men här kommer en nötknäckarfråga.

Hej,

Vilken tidsepok denna, i mina ögon, lilla skönhet tillhör är väl ingen tvekan om, men ursprung och material? Tycker den osar Frankrike lång väg, någon som har andra tankar? Kan det vara någon nysilverhistoria med någon förgyllning? Den första bilden är något kall i tonen, de andra lite väl gula så något mellanting färgmässigt. Den går att vrida runt och anpassa efter nötstorlek.

Tack på förhand!

Click image for larger version

Name:	DSC_1.jpg
Views:	1
Size:	117,9 KB
ID:	668978Click image for larger version

Name:	DSC_2.jpg
Size:	85,6 KB
ID:	668979Click image for larger version

Name:	DSC_3.jpg
Size:	91,7 KB
ID:	668980

Hallå Ale,
    Svarar mest för att hälsa dig välkommen, roligt med nya profiler och spännande prylar. Om nötknäppare vet nog vännen Lars M mest, jag får svara på frågan: När?
    Om den är fransk, vilket jag inte betvivlar, kallar man stilen Art Nouveau, ca 1880 och en bit in på 1900-talet, vi säger väl Jugend och ligger något årtionde efter.
    So long,,,
    Last edited by Kim von Platen; 2015-05-17, 22:11.

Comment

Hej Kim och tack för välkomnandet!

Jag får även tacka för att du klargjorde att det var Art Nouveau, vilket jag missade att skriva. Kanske kikar din vän Lars M in och kan upplysa oss om annat.

Kan tillägga att jag utförde magnettestet som jag läst om här på PES och det blev ett ordentligt sug. Kan även nämna att längden är ca 16.5 cm.

Vi hörs!

Comment

Tack Ale och Kim!
        Kims analys om ursprung och design instämmer jag i. Alldeles för "elegant" för att vara svensk. Den tekniska utformningen med vändbara skaft beroende på nötens storlek är nog en tysk uppfinning (?). Mer om knäppare finns här: http://precisensan.com/antikforum/sh...näpparkalender

Comment

Tack för svaret Lars M. Tror du är rätt ute om tysk uppfinning. Jag ska kolla in länken om knäppare!

Comment

Working...
          X