2 st små storp, ca 8 cm höga. Graverade namn på bägge, den ena har en mässingsförstärkt överkant. De känns riktigt gamla och jag bara älskar dom med sin patina. De känns väldigt spännande. Kan ngn hjälpa mig med ursprung vad gäller land och årtal och kanske vem Gill är? Fick inte med alla bilder, är inte hemma och har lite problem med bildöverföring. Som synes finns namnet Gill ingraverat i stopet med mässing medan namnet Gill finns som stämpel på det andra stopet. Känns som määsingsstopet är äldre och förstärkt medan de bägge är i samma stil. Det finns fler stämplar men har tyvärr just nu inte fler bilder.

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
spännande tennstop med roliga stämplar
Collapse
X
-
Engelska, victorianska pubmått för spritvaror - 1 Gill är väl ung lite mer än 12 cl - den övriga gravyren kan nog vara namnet på den pub som ursprungligen haft dem
Man hittar dem ofta i serier med olika storlekar i England - ungefär som de serier som finns (oftast nytillverkade) i koppar i Sverige.
-
Engelska, victorianska pubmått för spritvaror - 1 Gill är väl ung lite mer än 12 cl - den övriga gravyren kan nog vara namnet på den pub som ursprungligen haft dem
Man hittar dem ofta i serier med olika mått i England - ungefär som de serier som finns (oftast nytillverkade) i koppar i Sverige.
Comment
-
Tack båda två. Hur underbart är det inte att få lära sig något nytt. Mitt tänk är nog ganska fyrkantigt; ett stop eller bägare tänkte jag var avsedd att dricka ur! Stopet med andra stämplar än Vg och Gill graverat är detta andra där GILL finns som stämpel + två andra. Finns det ngt att utläsa ur dessa? Den victorianska eran var ju ganska lång, ca 70 år, går det att placera dessa lite mer bestämt i tiden. Namnet som är graverat på de bägge är olika.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
http://www.antique-metalware.co.uk/uvnumbers1.asp - som framgår av detta är det en hel vetenskap att närmare bestämma engelsk Pewter - kanske kan man i tiden kunna gissa att de är tillverkade innan Victoria blev officiell kejsarinna av Indien (1856?) då märket skulle ha ändrats till VRI
Comment
)
Comment