Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstake från tiden runt 1900-talet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusstake från tiden runt 1900-talet

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	61,4 KB
ID:	668316Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	61,4 KB
ID:	668316

Hej, jag har den här gamla ljusstaken och har läst i tråden om dess ursprung. Den är märkt under med
    DR Patent K.K. OESTR vilket skulle betyda tillverkad Kjejserligt Kungligt för Österrike tiden runt 1900-talet.
    Så är allting väl. Men vad är det för material? Kan det vara mässing och järn? Jag har fler bilder om det behövs.
    Och har den nåt pengavärde?

Tacksam för svar.

Vänligen Marie

Hej Marie och välkommen till PES-forumet
    Nattljusstake brukar denna typ av ljusstake kallas. Men vari det patenterbara ligger här kan man undra över - kanske den originella ljuspipan eller någonting i sammansättningen.
    Ljussstaken kan i varje fall ha varit mycket användbar då man snubblade ut till torrdasset i novembernatten eller någon annan natt.

Materialen är som du redan misstänker: mässing och järn. Du kan ju verifiera detta genom att kolla järndelarna med en magnet, en vanlig kylskåpsmagnet duger bra, likaså en låsmagnet till köksskåpet.
    Värde - Jag skulle försöka med en tvåhundring om den stod på mitt loppisbord.
    Last edited by HgF; 2015-03-06, 12:16.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Hej Marie och välkommen till PES-forumet
      Nattljusstake brukar denna typ av ljusstake kallas. T ex - mycket användbar då man snubblade ut till torrdasset i novembernatten.
      Materialen är som du redan misstänker: mässing och järn. Du kan ju verifiera detta genom att kolla järndelarna med en magnet, en vanlig kylskåpsmagnet duger bra, likaså en låsmagnet till köksskåpet.
      Värde - Jag skulle försöka med en tvåhundring om den stod på mitt loppisbord.
      Tack så jättemycket för svar. Så bra...då ska jag sälja den. Har ju ändå inget utedass....

Comment

Working...
      X