Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mässingsbruk som stämplade "Made in Sweden"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mässingsbruk som stämplade "Made in Sweden"?

Såg en liten rund och grund mässingskopp(?) på rund fot med ett litet handtag bestående av två "snurror". Handtaget påminde om de mässingsspännen man kan se på äldre kläder. Om jag minns rätt fanns endast stämpel "made in sweden" och inget annat. Foten var en ring och stämpeln satt i botten inuti fotringen.

Tog av någon outgrundlig anledning inget foto... Men nu kan jag inte släppa tanken på den (finns heller inte kvar där jag såg den...)

Finns det någon som kan bidra med en ledtråd? Jag antar att Skultuna och de andra stora bruken även stämplade med bruksnamnet?

Skall väl inte kidnappa sin tråd, Men köpte en ljusstake märkt skultuna 1807 igår. Ratade några andra som saknade stämplar som i princip såg likadana ut. Handgjord skruv osv som man skall kolla efter. Är det mesta gammalt märkt eller hur ser man om det är äkta eller inte?

Comment

Här kan Ni läsa lite om Skultuna Mässingsbruk.

PS Ett Skultuna föremål märkt 1807 är nog unikt.

Comment

SollanA>
        Det är jättesvårt att pricka in en tillverkare endast på "Made in Sweden". Man kan ju försaka analysera vad som ligger bakom "Made in Sweden". I allmänhet brukar man tillmäta denna upplysning exportambitioner eller att företaget faktiskt bedrev export av sina produkter. Mer än så säger inte "Made in Sweden". Då kan vi vara långt fram i tiden, eller åtminstone in i efterkrigstiden och framåt. Man ser väl knappast "Made in Sweden" på produkter från Skultuna före 1922, från Grillby, från Sundsvall, från Gusum eller från Nyköping m fl äldre mässingsbruk etc.

Det finns några mindre tillverkare som har varit verksamma in i modern tid, och som i huvudsak arbetade i mässingplåt, t ex i Gränna och i Östersund, och brukar vara så märkta. Dessa tycks ha karaktären av hemslöjd eller är i varje fall inte några "bruk". Ibland kan man på i huvudsak plåtprodukter hitta märkningen "Hantverk" slaget med en en stans, alltså inte med lösa typer. På samma sätt kan "Äkta Malm", eller "Malm" uppträda på mässingprodukter som är sprungna ur gjutna eller svarvade stycken.

Det där "Äkta Malm" är en särskild historia som jag inte ska borra i här, men jag försökte utreda innebörden i beteckningen på 1980-90-talen. På samma sätt har jag försökt att komma påståendet: "handgjorda, handfilade gängor" in på livet och hur dessa kan vara relaterade till ljusstakar från 1800-talet. Men detta är också en annan historia.

Comment

@HgF. Tack för svar och analys! Den oidentifierade skålen var inte gjord i massiv mässing och tillsammans med avsaknad av bruksstämpel och att handtaget utseendemässigt kändes lite "allmoge/hemslöjd" gör att den passar bra in i din analys.
          Trots att det inte går att få fram tillverkaren så känns det bra att få veta varför

Comment

Working...
          X