Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Kniv, rund afrikansk - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kniv, rund afrikansk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kniv, rund afrikansk

När jag var i Kenya på början av 90-talet köpte jag en ovanlig kniv. Den bars runt handleden och sades ha används i slagsmål. Den yttre delen av kniven som är vass skyddades av en remsa av tjock djurhud. Delen som ligger an mot handleden skyddas också av en läderremsa. Jag köpte kniven antagligen av en masaj, eller en man från Turkana.
    På bilden är den inre skyddshuden för lång för jag har blött den för att få på den.Den svällde!
    Jag har googlat på allt möjligt för att hitta denna typ av kniv. Är det något som vet något om denna kniv?
    Tacksam för svar.
    Pryltanten
    Bifogade filer

Ursäkta mig Pryltanten, men ibland fattar jag inte det här med internet, nätet och Google mm, i synnerhet inte det vanligaste nödropet i sammanhanget "Jag har Googlat…", som även skallar nu.
    Men du har inte Googlat Pryltranten.
    Detta är en "wrist knife" tillika ett uråldrigt etnografiskt objekt precis från de trakter du beskriver.
    Försök igen med Google.

Tillägg
    Skriver man "african wrist knife", så rensar man inflödet i någon mån.
    Last edited by HgF; 2015-02-12, 15:23.

Comment

Tack för hjälpen!

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
        Ursäkta mig Pryltanten, men ibland fattar jag inte det här med internet, nätet och Google mm, i synnerhet inte det vanligaste nödropet i sammanhanget "Jag har Googlat…", som även skallar nu.
        Men du har inte Googlat Pryltranten.
        Detta är en "wrist knife" tillika ett uråldrigt etnografiskt objekt precis från de trakter du beskriver.
        Försök igen med Google.

Tillägg
        Skriver man "african wrist knife", så rensar man inflödet i någon mån.
        Är det så man hälsar välkommen den som gör sitt första inlägg på PES?
        Alla kan inte vara lika duktiga på datorer och söka på google.

Det diskuteras ibland varför inte folk skriver något här utan bara är inne och läser.
        Sånt här kanske är en av anledningarna.

PS: Välkommen Pryltanten

Comment

Inte så lätt att hålla räkningen......

Ursprungligen postat av bege Visa inlägg

Det diskuteras ibland varför inte folk skriver något här utan bara är inne och läser.

Hallå.
          HgF är en klippa på forumet, allsidig, mångkunnig, alltid hjälpsam, svarar ofta, ibland riktigt rolig, någon gång lite trubbig.
          Nu var det faktiskt Pryltantens andra inlägg så jag tycker nog att HgF inte hade anledning att hälsa välkommen. Eller hur Pryltanten? Vi har ett vänligt och gästfritt forum och det måste vi bevara. Lite debatt rensar luften och jag är tveksam till att våra gäster inte vågar registrera sig och bidra av anledningen att ovänligt bemötta. Nej, skon klämmer nog på en annan tå.... so long...
          PS. Udda, ovanliga och spännande föremål är alltid välkomna... liksom Pryltanten.

Comment

Ursprungligen postat av bege Visa inlägg

Helt korrekt bege. Det är inte så här man hälsar välkommen till Pes. Det är inte heller det jag försöker göra. Jag går däremot gärna i närkamp med ickeaktiviteten "Jag har googlat men inte hittat något" etc…. I detta ärende finns alla komponenter för ett nätsök i frågan.

Alltså närkamp:
            Men inte utan att be frågeställaren om ursäkt först.
            Inte utan att tala om att jag är i stort sett okunnig när det gäller Google. (Jag Googlar nästan aldrig själv)
            Inte utan att ge ett användbart alternativ.

Nu ligger kniven på Tradera sedan kl 20-tiden (torsdag) med mitt alternativ i copyn. Varsågod Pryltanten.

Comment

En annan kommentar kunde ju vara att intresset för Etnografica är mycket begränsat i Sverige - frågor på/till Google bör därför gärna läggas på något språk som är gångbart utanför den lilla utväxt på sibiriska tundran där man talar Nordiska dialekter - varför inte på någonslags Engelska?
              Då brukar man lösa de flesta frågor som innehåller: "Jag har Googlat----"

Comment

Vi skal da ikke snydes for udviklingen
                Köp och sälj Knivar - övrigt enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

Comment

Lite förvånad.

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                  Helt korrekt bege. Det är inte så här man hälsar välkommen till Pes. Det är inte heller det jag försöker göra. Jag går däremot gärna i närkamp med ickeaktiviteten "Jag har googlat men inte hittat något" etc…. I detta ärende finns alla komponenter för ett nätsök i frågan.

Alltså närkamp:
                  Men inte utan att be frågeställaren om ursäkt först.
                  Inte utan att tala om att jag är i stort sett okunnig när det gäller Google. (Jag Googlar nästan aldrig själv)
                  Inte utan att ge ett användbart alternativ.

Nu ligger kniven på Tradera sedan kl 20-tiden (torsdag) med mitt alternativ i copyn. Varsågod Pryltanten.
                  Blev jag nog över den första kontakt jag fick med Precisensan. Nu är jag rätt så tjockhudad och tänkte, att detta kanske var tonen på detta forum. Nu förstår jag så inte är fallet. Tack alla ni som reagerat. Pryltanten

Comment

Engelska

Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
                    En annan kommentar kunde ju vara att intresset för Etnografica är mycket begränsat i Sverige - frågor på/till Google bör därför gärna läggas på något språk som är gångbart utanför den lilla utväxt på sibiriska tundran där man talar Nordiska dialekter - varför inte på någonslags Engelska?
                    Då brukar man lösa de flesta frågor som innehåller: "Jag har Googlat----"
                    Jag fick fram mycket information när jag bytte språk!

Comment

Tack!

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå.
                      HgF är en klippa på forumet, allsidig, mångkunnig, alltid hjälpsam, svarar ofta, ibland riktigt rolig, någon gång lite trubbig.
                      Nu var det faktiskt Pryltantens andra inlägg så jag tycker nog att HgF inte hade anledning att hälsa välkommen. Eller hur Pryltanten? Vi har ett vänligt och gästfritt forum och det måste vi bevara. Lite debatt rensar luften och jag är tveksam till att våra gäster inte vågar registrera sig och bidra av anledningen att ovänligt bemötta. Nej, skon klämmer nog på en annan tå.... so long...
                      PS. Udda, ovanliga och spännande föremål är alltid välkomna... liksom Pryltanten.
                      För välkomnandet! Jag är inte så lättskrämd.

Comment

Working...
                      X