Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstakar mässing/malm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusstakar mässing/malm

Fyndade en del mässing eller om det kan vara malm, i helgen som var.
    För 40:- fick jag en ängel från Skultuna och en kandelaber från Baldwin, vilket definitivt får ses som ett fynd Lite dyrare var dock de följande och jag vet inte hur jag skall hitta information om var de är tillverkade m.m. Kanske någon har koll?

Först ut är denna lampfotsliknande historia. Den går att ta isär i två delar och även undersidan antyder till att samma modell, eller i alla fall fundamentet, bör finnas även som lampfot. Jag har ett gäng gamla lampfötter med samma "typ" av fundament och funderar då och då på deras ursprung (använder flera som ljusstakar, därav denna riktiga ljusstake som tillskott till "samlingen").

Click image for larger version

Name:	Mässing1.jpg
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	667346

Name:	Mässing11.jpg
Size:	45,6 KB
ID:	667347

Nästa mojäng är nog ingen ljusstake, mer passande som äggkopp kanske? Vad kan det vara för något?

Name:	Mässing2.jpg
Size:	38,1 KB
ID:	667349

Name:	Mässing21.jpg
Size:	47,2 KB
ID:	667348

Sist, men inte minst, ett par lite stiligare ljusstakar.
    Den vänstra går att ta isär i fyra delar och har en äldre gängskruv i botten. Ljushållaren har en fast gängstav.
    Den högra har en fast gängstav i botten och går bara att ta isär i två delar.

Name:	Mässing3.jpg
Size:	53,8 KB
ID:	667350

Name:	Mässing31.jpg
Size:	42,7 KB
ID:	667351
    Last edited by PeppigaPia; 2014-12-03, 17:03.

Först: Du kommer aldrig att komma fram till vem eller knappast ens var någon av dina ljusstakar är tillverkade. Butikskedjan Indiska har sålt en hel del udda ljusstakar under årens lopp, men jag är inte tvärsäker på att någon kommer därifrån.
    Ingen är dock gammal.

Högst upp (misstänkt lampfot), jag tror det är en ljusstake, säkert är rokokostil, vilket är väldigt tydligt i foten.

Den äggkoppsliknande saken, måttet på koppen är avgörande - passar ett ägg? Likaså om koppen är rensvarvad på insidan. Mitt grundtips: ljusstake fast liten.

De två sista. Närmast klassicistiska stilljusstakar från 1900-talet, eller tidlösa.

Comment

Tack! Visst kan de komma från Indiska eller liknande. Kandelabern som jag köpte hittade jag nästan omgående när jag googlade "brass candelabra". Föregående ägare hade pillat bort filten i botten, som normalt är märkt. Men jag är säker på att den är från Baldwin. Har inte möjlighet att fota min nu, men här är en länk till en likadan: http://www.rubylane.com/item/227918-...ght-Candelabra
      Funderar på att kontakta Baldwin, då denna säljare har ett katalognummer på den (7415). För det mesta står det vintage när den säljs, men på ett ställe står det 1970-tal. Någon som vet?

De ljusstakar jag frågade om igår, har inte heller någon filt i botten, tanken var att någon kanske kände igen dem och visste vad de hade varit märkta tidigare? Skultuna-ängeln var ju stämplad i botten och är så vanlig, så den var ingen idé att visa här. Är det mest utländsk mässing som inte har stämplar?
      Har spanat in min mammas gamla mässingsljusstakesamling och där är en präglad "Made in Japan". De andra har nästan uteslutande en klisteretikett på filten som säger "garanterat äkta mässing". Jag är som kanske märks ingen mässingsexpert eller metallexpert heller, för den delen Blir bara nyfiken då jag köpt en del ljusstakar på sistone. Hittade även två Mariarosen från Skultuna (även de stämplade), för en femma styck igår

Angående "äggkoppen", så passar ett ägg perfekt i den, tycker mest att det är konstigt att den har ett hål rakt igenom...

Comment

Working...
      X