Fyndade en del mässing eller om det kan vara malm, i helgen som var.
För 40:- fick jag en ängel från Skultuna och en kandelaber från Baldwin, vilket definitivt får ses som ett fynd
Lite dyrare var dock de följande och jag vet inte hur jag skall hitta information om var de är tillverkade m.m. Kanske någon har koll?
Först ut är denna lampfotsliknande historia. Den går att ta isär i två delar och även undersidan antyder till att samma modell, eller i alla fall fundamentet, bör finnas även som lampfot. Jag har ett gäng gamla lampfötter med samma "typ" av fundament och funderar då och då på deras ursprung (använder flera som ljusstakar, därav denna riktiga ljusstake som tillskott till "samlingen").

Nästa mojäng är nog ingen ljusstake, mer passande som äggkopp kanske? Vad kan det vara för något?

Sist, men inte minst, ett par lite stiligare ljusstakar.
Den vänstra går att ta isär i fyra delar och har en äldre gängskruv i botten. Ljushållaren har en fast gängstav.
Den högra har en fast gängstav i botten och går bara att ta isär i två delar.

För 40:- fick jag en ängel från Skultuna och en kandelaber från Baldwin, vilket definitivt får ses som ett fynd
Lite dyrare var dock de följande och jag vet inte hur jag skall hitta information om var de är tillverkade m.m. Kanske någon har koll?Först ut är denna lampfotsliknande historia. Den går att ta isär i två delar och även undersidan antyder till att samma modell, eller i alla fall fundamentet, bör finnas även som lampfot. Jag har ett gäng gamla lampfötter med samma "typ" av fundament och funderar då och då på deras ursprung (använder flera som ljusstakar, därav denna riktiga ljusstake som tillskott till "samlingen").
Nästa mojäng är nog ingen ljusstake, mer passande som äggkopp kanske? Vad kan det vara för något?
Sist, men inte minst, ett par lite stiligare ljusstakar.
Den vänstra går att ta isär i fyra delar och har en äldre gängskruv i botten. Ljushållaren har en fast gängstav.
Den högra har en fast gängstav i botten och går bara att ta isär i två delar.
Blir bara nyfiken då jag köpt en del ljusstakar på sistone. Hittade även två Mariarosen från Skultuna (även de stämplade), för en femma styck igår 
Comment