Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med kopparkannor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hjälp med kopparkannor

Hej. Jag köpte nyligen de här tre. Mest för att en var stämplad 1/2 kanna. Jag hittar väldigt lite info om liknande föremål så jag vänder mig hit.

Vad är det här? Vad betyder stämplarna? Har de något värde?

Alla har samma stämplar, utom rymdmåttet då. Den lilla är stämplad 10kt, mellan 20kt och den stora 1/2 K. De har alla tre kronor runt rymdmåttet och över skaftet.

Övriga stämplar så här:
    SDZ NLÖ
    1857 1858
    EMS MRL
    1859 1860
    GSB CIN
    1861 1862

Vad betyder alla de här, att det är årtal förstår jag, men bokstavskombinationerna?

Se bilder.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	54,9 KB
ID:	666991

Size:	69,8 KB
ID:	666992

Size:	64,0 KB
ID:	666993

Målebægre
    De er stemplet i kanten, så man ikke kan tage det øverste af og dermed snyde med indhold.

Comment

Dessa är kopparmått för flytande mål (brännvin).
      1 K. (kanna)= 2.617 Liter eller 100 Kt (kubiktum).
      De är alla krönta och alltså godkända av statens
      kontrollmyndighet.
      Bokstäverna står för tillverkaren, respektive vilken
      justerare som utfört kontrollerna.
      (Ska kolla lite om jag kan hitta några
      "gubbar", men har inte tid just nu).

En justerare hittad iallafall..........
      Tillverkarna gick bättre:
      SDZ=Svante David Zetterberg i Ulricehamn 1850-1874
      EMS=Erik Martinsson i Stockholm 1855-1870
      GSB=Gustaf S. Berg i Askersund 1848-1860

Grattis till Alla.
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2014-10-25, 20:22.

Comment

Vassego.........eller som min f.d. bördig fråna Kalsta altid sa "va sum e ko".

Comment

Tack så mycket! Verkligen intressant. Men jag förstår inte det här med flera tillverkare? Kontrollerades de här varje år?

Comment

ja de kontrolleredes regelmæssigt, for at man ikke skulle ændre et mål.

Comment

Ursprungligen postat av FredrikK Visa inlägg
              Tack så mycket! Verkligen intressant. Men jag förstår inte det här med flera tillverkare? Kontrollerades de här varje år?
              Det har Du rätt i, skumt.............är alla tre kannorna märkta likadant ?
              Kan de vara gjorda av tre olika kopparslagare men sammanblandade.

Comment

Om märkningarna är slagna med samma eller likartade typsnitt ska man dra öronen åt sig. Såväl årtalen som kontrollörernas signaturer ska vara slagna med olika och varierande stansar. Ofta gick det några år mellan justeringarna och ofta var det olika justerade som reste runt i provinserna och alla hade sina egna stansar med sig i omsorgsfullt förvar.

Jag minns ännu chockvågen som gick genom samlarförbundets Nordstjärnas inre hårda kärna, när det nån gång på 60-70-talen uppdagades att mängder med målkärl var råfejkar, alltså nytillverkningar tillkomna i organiserad form. Många gamla samlare hade byggt upp sina identiteter på samlandet av dessa målkärl, som ansågs viktiga genom att de var daterade med en slags garanti. Många la samladet på hyllan och visade sig aldrig mer på Nordstjärnans möten efter detta. Några satsade på "tillbakakaka" och lät fejkarna vandra vidare till nya entusiastiska samlare via Stadsauktionen. Det var i stort sett vid detta tillfälle hatten blåste av det godtrogna samlandet.
                Last edited by HgF; 2014-10-28, 15:31.

Comment

Skumt som sagt, men även dumt. Varför märka med TRE olika tillverkare
                  på samma kärl, det är väl ändå att ta i.............

Comment

Der var engang et målebæger her på PES. Det var justeret flere gange.
                    Man kunne se at et tal var brugt flere gange over en lang tidsperiode. Et sikkert tegn på at det var falske justeringsstempler.

Comment

Working...
                    X