Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Värde på äldre ljusstakar med prismor m.m. ?
Collapse
X
-
Man saknar uppgifter på hur stora dessa saker är, t ex den sjuarmade kandelabern. Du skriver "den lilla…" fast den ser ganska stor ut…
"Malm" betyder egentligen ingenting. Det innebar förr ett slags statushöjning hos produkter av mässingmaterial som idag inte finns kvar.
Det största värdet i detta sortiment torde vara affektionsvärdet och/eller bruksvärdet.
Poängen med i stort sett alla ljusstakar på dina bilder är att alla par finns bevarade och är intakta. Jag ser bara enstaka ljusstakar. Det kan tyda på att paren är delade vid arvskiftet, eller inte har existerat. Om det är möjligt - skifta genast tillbaka och återställ alla par. Ursäkta om jag tar mig friheten att lägga mig i - men grunden till att bevara värden vid arvsskiften är att skifta på ett klokt sätt och t ex bevara alla par intakta. Jag talar inte enbart om ekonomiska värden utan också om kulturella.
Om paren finns kvar kan du ju kolla runt på auktionsmarknaden på nätet - inte minst på Tradera vad motsvarande ljusredskap säljs för på marknaden.
Comment