Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Floreat Metallwerke AG

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Floreat Metallwerke AG

Firman med säte i Stuttgart är en del av Wilhelm Binder Silberwarenfabrik, Schwäbisch Gmünd.
    Men vad tror Ni att denna lilla dosa med skjutlock är till för. Vad förvarade Einar i den m.a.o.

Måtten är 61x43x14mm.
    Bifogade filer

Han hade fosforstickor iden - stickor som inte "tande mot ladans plan" - utan mot den refflade nederdelen på asken!

Comment

Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
      Han hade fosforstickor iden - stickor som inte "tande mot ladans plan" - utan mot den refflade nederdelen på asken!
      Helt rätt, grattis bwh!
      Nu undrar jag, min "refflade nederdel" ser ut att vara av svavel? Tror Du att denna kan vara en variant avsedd för
      säkerhetständstickor.
      Bifogade filer

Comment

Tror nog egentligen inte det - det ser för mig ut att vara en annan ask än den i början på frågan!
        Tror nog oxå att det var ganska sällan som plåtaskar försågs med "plån" som avsågs för säkerhetständstickor förrän i senare tid - har själv limmat sådana under min glada piprökartid

Comment

Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
          Tror nog egentligen inte det - det ser för mig ut att vara en annan ask än den i början på frågan!
          Tror nog oxå att det var ganska sällan som plåtaskar försågs med "plån" som avsågs för säkerhetständstickor förrän i senare tid - har själv limmat sådana under min glada piprökartid
          Inte då, det är fult att luras.......
          "Tändmaterialet" ser ut som svavlet på ett plån men det kan också vara någon sorts sten, ena hörnet är skadat
          och där ser det nästan ut att kunna vara något sorts sten.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X