Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åldersbestämma koppartillbringare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Åldersbestämma koppartillbringare

Hej,
    Jag är helt ny och grön på allt som har med antikviteter att göra. Tänkte be om hjälp med att åldersbestämma och få tag i den information som går om en gammal koppartillbringare =)

Som jag förstår det är den handgjord i alla fall med tanke på den gula slagloden.

Inga stämplar på botten däremot står det graverat: "191119-5459"

1819/1919 eller hur skall man tolka det?

Click image for larger version

Name:	20140304_152926.jpg
Views:	1
Size:	78,6 KB
ID:	662603Click image for larger version

Name:	20140304_152933.jpg
Size:	82,2 KB
ID:	662604Click image for larger version

Name:	20140304_152948.jpg
Size:	83,7 KB
ID:	662605Click image for larger version

Name:	20140304_153006.jpg
Size:	89,4 KB
ID:	662606

Hejsan!
    Numret undertill är ett personnummer.På det glada 70-talet uppmanades folk att märka sina grejer så för att stöldsäkra dem.Tyvärr så är det många fina koppar,mässings samt tennprylar som fått pers.nr. inristade på sig.Finns t.o.m porslin som man antingen har ristat i eller skrivit på med vattenfast penna.
    Utifrån det jag ser på bilderna så bedömer jag åldern på din kanna,nitarna ser inte rullade ut och handtaget verkar lite "vasst"i kanterna.Skulle tro att den är från sekelskiftet 1900 ungefär +-10år.

Comment

Tack för svaret! Klart lärorikt =) Intressant att folk märkte dem med personnummer.
      Vad är sånt här värt? Inser att det inte finns mycket pengar i "vanliga" kopparföremål längre men ändå =)

Comment

Det är samma sak med kannan - den är ung och GRÖN. Det gröna kallas ÄRG och är ett farligt gift. Då kan vi samtidigt konstatera att kannan inte är förtent på insidan och har aldrig varit. Jag tror inte att den är vare sig svensk eller gammal, utan tillhör det sortiment som importerades under kopparföremålens ekonomiska storhetstid på 60- 70-talen. Det kom då massor av egendomligt husgerådskoppar ifrån Balkan och Sydösteuropa/främre Asien.
        Att föra in frågan om "värde" här är inte meningsfullt tycker jag. Jag tror marknadsvärdet är ringa.

Om du gillar koppar rekommenderar jag att du hellre satsar på bra, gamla, svenska saker. Det är ju lite av köparens marknad på detta område nu. Kan förvisso vara kostsamt men inte dyrt.
        Last edited by HgF; 2014-03-04, 23:22.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
          Det är samma sak med kannan - den är ung och GRÖN. Det gröna kallas ÄRG och är ett farligt gift. Då kan vi samtidigt konstatera att kannan inte är förtent på insidan och har aldrig varit. Jag tror inte att den är vare sig svensk eller gammal, utan tillhör det sortiment som importerades under kopparföremålens ekonomiska storhetstid på 60- 70-talen. Det kom då massor av egendomligt husgerådskoppar ifrån Balkan och Sydösteuropa/främre Asien.
          Att föra in frågan om "värde" här är inte meningsfullt tycker jag. Jag tror marknadsvärdet är ringa.

Om du gillar koppar rekommenderar jag att du hellre satsar på bra, gamla, svenska saker. Det är ju lite av köparens marknad på detta område nu. Kan förvisso vara kostsamt men inte dyrt.
          Instämmer med HgF,tänkte inte på att kannan inte var förtennad inuti o därför enbart tillverkad som prydnadsföremål.

Comment

Tack för svaren!

Comment

Working...
            X