Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Grön tung metall skål med guld mönster - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön tung metall skål med guld mönster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grön tung metall skål med guld mönster

    Behöver hjälp med att få veta vem/var denna skål är gjord? En tung pjäs med "guld"mönster. Ingen sign finns?
    Bifogade filer

  • #2
    Här kommer en bild på framsidan av skålen

    Jag försöker att forska runt och undrar om det kan vara Wilhelm Kåge som gjort denna. Skålen är i tung metall med guld färgade inlägg. En genomskinlig glasskål ligger uppe på allting som man kan lyfta av.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Från Stjärnmetall se tidigare länk

      Comment


      • #4
        Jag gissar att detta handlar om en produkt från Stjärnkvist metallfabrik, belägen vid Hedlandet i närheten av Mariefred. Om du kollar på undersidan i mitten av skålen kan det finnas tunna spår av en märkning som bl a består av några stjärnor och namnet "Stjärnkvist" - brukar dock vara tunt på gränsen till osynligt. Det kan också vara Nilsjohans logga, bl a i form av en fantasifull riddarhjälm. Detta eftersom firma Nilsjohan köpte Stjärnkvists strax före kriget. Metallen ska i så fall vara en vitgrå zinklegering och det gröna samt "guldfärgen" är gjort i en sprutlackeringsverkstad.

        Om min gissning är i rätt riktning heter formgivaren Gunnar Åkerlind.

        Comment


        • #5
          tack för hjälpen. Nu skall jag verkligen syna den om jag hittar någon sign.

          Comment

          Working...
          X