Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Malm ljusstake K.E. Någon som vet något?
Collapse
X
-
Hallå Sophan,Ursprungligen postat av Sophan Visa inläggHej!
Jag köpte en ljusstake på loppis en gång och undrar om det finns någon här ute som kan berätta något om den. Vad står K.E. för? Ett namn är min gissning, men vem?
Jag är så förtjust i denna ljusstake och jag vill veta allt som det finns att veta om den
.
[ATTACH]139501[/ATTACH][ATTACH]139502[/ATTACH]
Välkommen med din trevliga ljusstake. Hoppas du får några bättre svar än detta:
K.E. är ägarinitialer vars ursprung nog aldrig blir känt. Stilen vill jag kalla nyrokoko, en av 1800-talets nystilar,
skulle gissa ca 1850 eftersom den är svensk. Därmed inte sagt att just din stake är så gammal. Den där mässingsskruven är nog inte från tiden. Går det att dela staken för att t ex bara ha ett ljus? Så undrar jag hur man läser första bokstäverna ....... MADE IN SWEDEN?
Kom igen och so long.....
-
Kanske KE & Co som utökade med malm när tennet blev impopulär
Comment
-
Tack så mycket för informationen! Jag har försökt skruva på armarna, men det känns som att de sitter där de sitter. Hela texten läses "Handmade in sweden".Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Sophan,
Välkommen med din trevliga ljusstake. Hoppas du får några bättre svar än detta:
K.E. är ägarinitialer vars ursprung nog aldrig blir känt. Stilen vill jag kalla nyrokoko, en av 1800-talets nystilar,
skulle gissa ca 1850 eftersom den är svensk. Därmed inte sagt att just din stake är så gammal. Den där mässingsskruven är nog inte från tiden. Går det att dela staken för att t ex bara ha ett ljus? Så undrar jag hur man läser första bokstäverna ....... MADE IN SWEDEN?
Kom igen och so long.....
Comment
Comment