Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behandling av glöggkannor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Behandling av glöggkannor

Hej.
    Jag har några frågor om dessa föremål jag köpt på Tradera. Jag förstår att de inte är gamla o värdefulla men jag tycker de är trevliga och skulle vilja använda dem. Jag misstänker att de inte ens är svenska? Den första kannan med kranen är ny, från -70 talet. Jag gissar att den inte är svensk men vet ej. Det står även att den är lackad o den ska man ta bort innan användning. Men det står ingenting om hur man gör med insidan! Är det tenn, är den också lackad, hur gör man i så fall med den o vad använder man? Utsidan har jag förstått att man kan dutta bort lacken med aceton och sedan putsa. De andra föremålen verkar vara använda men jag är ej säker. Vågar jag använda dessa till glöggpartyt på lördag eller är det risk att jag "förgiftar" någon?
    Önskar gärna ett snabbt svar eftersom det snart är lördag 30/11!
    Bifogade filer

Viktigt är att dina glöggpannor är förtenta på insidan om du ska använda dem. Det ser ju dina ut att vara. Det är knappast meningsfullt att ta bort skyddslacken på utsidan. Låt den sitta kvar.Du har drygt fyra dagar på dig nu att ladda upp inför första advent. En av pannorna hade ETT vämeljus under, det räcker knappast för att få fart på glöggen.

Håll grytan (inte kokande) men varm i alla fall.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Viktigt är att dina glöggpannor är förtenta på insidan om du ska använda dem. Det ser ju dina ut att vara. Det är knappast meningsfullt att ta bort skyddslacken på utsidan. Låt den sitta kvar.Du har drygt fyra dagar på dig nu att ladda upp inför första advent. En av pannorna hade ETT vämeljus under, det räcker knappast för att få fart på glöggen.

Håll grytan (inte kokande) men varm i alla fall.
      Tack för Ditt svar, räcker det att man sköljer invändigt med diskmedel o vatten då? Du säger att jag inte behöver ta bort skyddslacken men det står i pappret som följde med!

Comment

Working...
      X