Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstakar i mässing stämplade no 45, var är de tillverkade?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusstakar i mässing stämplade no 45, var är de tillverkade?

Hej!

Jag köpte nyligen dessa ljusstakar. Jag vet inte mycket om dem men på undersidan är de stämplade no 45. Är det någon som har en aning om från vilket bruk de kan komma?

Click image for larger version

Name:	Botten.jpg
Views:	1
Size:	65,0 KB
ID:	659667Click image for larger version

Name:	Ljusstakar.jpg
Views:	1
Size:	64,4 KB
ID:	659668

Mvh Shelby

Kan vara tillverkade på vilket bruk som helst runt år 1900 + - 20år. Skultuna, Gusum, Westerås M-F, någon i Eskilstuna t.ex. Stil och modeller kopierades oblygt mellan tillverkarna på den tiden. Inte ens med priskuranter framför sig går det med säkerhet att avgöra. Min gissning blir dock Gusum
    Hjulben

Comment

Ursprungligen postat av Hjulben Visa inlägg
      Kan vara tillverkade på vilket bruk som helst runt år 1900 + - 20år. Skultuna, Gusum, Westerås M-F, någon i Eskilstuna t.ex. Stil och modeller kopierades oblygt mellan tillverkarna på den tiden. Inte ens med priskuranter framför sig går det med säkerhet att avgöra. Min gissning blir dock Gusum
      Hej!
      Tack för ditt svar!
      Ja det är verkligen svårt att hitta tillverkaren om de inte stämplar med bruksstämpeln. Har du någon aning om vad de kan vara värda?

Vet du var man kan hitta priskuranter? Jag är rätt ny när det gäller mässing men finner det otroligt fascinerande,så jag skulle gärna vilja införskaffa några. Hittills har dock mitt sökande varit förgäves.

Ha en riktigt trevlig fortsättning på helgen!

Comment

Värde är alltid svårt att säga men runt 200kr. Priskuranter, oftast faksimil, hittar du på auktioner, Tradera eller bokbörsen. Kul att ha som referens.
        Om du tycker mässing är fascinerande så ska du läsa "Mässing Svenska manufakturer och konsthantverksprodukter under 400 år" av Sigurd Erixon, finns säkert på ditt bibliotek. Sen är "Mässingsbruk och bruk av mässing", Nils Forsgren en bra källa till kunskap.

Lycka till med samlandet
        Hjulben

Comment

Hej Hjulben!

Återigen, stort tack för din hjälp, jag uppskattar det verkligen!

Jag ska önska mig båda böckerna i julklapp och jag ska även hålla utkik efter priskuranter på tradera!

Trevlig kväll!
          /Christofer

Comment

Working...
          X