Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstakar i koppar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusstakar i koppar

Jag har ärvt ett par ljusstakar som jag är väldigt förtjust i. De är ganska tunga trots att de inte är så stora, den ena väger 766g, den andra är några gram lättare. Jag brukar ha manschett på den, men det kanske man inte bör ha.
    Det konstiga är att de är i koppar, för det brukar ju vara mässing. Jag tycker de är för röda i färgen för att vara mässing.

Det finns på stakarna en liten stämpel som är en stående rektangel och båda har en på var sida av staken. Undersidan ser ni ju på bilden. Ingen signatur finns. Hur gamla kan de vara och finns det något värde i dem förutom affektionsvärdet förstås?
    Bifogade filer

Hallå Babban,
    Fina ljusstakar som ser ut att vara gjutna i brons någon gång i början av 1900-talet. Överlämnar gärna ordet till vännen Hose som kan det mesta i ämnet. So long

Comment

Jag skulle gissa på första halvan av 1800 och Gustavianska

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
      Last edited by nobe; 2013-09-01, 17:41.

Comment

Kul att de dök upp just nu, sitter med dagens loppisfynd framför mig 30kr för paret. Rödaktiga ja men det är ändå mässing. Höjd ca 14cm.

Click image for larger version

Name:	lj.jpg
Views:	1
Size:	113,5 KB
ID:	550418

Comment

Ursprungligen postat av Sarah Visa inlägg
          Kul att de dök upp just nu, sitter med dagens loppisfynd framför mig 30kr för paret. Rödaktiga ja men det är ändå mässing. Höjd ca 14cm.

[ATTACH]136386[/ATTACH]
          Sarah Grattis är det lösa ljusmanschetter så vet Babban vad hen ska leta efter

Comment

Grattis Sarah, det var billigt, men jag tror nog att de borde vara mer värda. Dina är väldigt lika mina, men övre delen på mina ljusstakar är lite smalare.

Comment

Möjligen Nyköpings mässingbruk, iaf påstår BM det om de här ostämplade ljusstakarna. Artikelnummer eller modellnummer bevisar sällan vart ifrån de kommer. http://www.bukowskismarket.com/items...no-23-1800-tal väldigt bra betalt blev det ändå, men jag tror att värdet normalt ligger i spannet 600kr - 800kr för de här. Av svenska mässingljusstakar så är generellt Nyköpings mässingsbruk de dyraste då de är relativt sällsynta, iaf i jämförelse med Gusum och Skultuna mfl. Nedan mina senaste ljusstakar som är stämplade NMB N45, köpta nyligen på auktion för 100kr!!
              Bifogade filer
              Hjulben

Comment

Här är ett par till, och de har ett mer rimligt pris. Inget fynd men heller inget överpris.

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
                Hjulben

Comment

Tack alla som svarat!
                  /Barbro

Comment

Materialet tillhör mässingriket och brukar kallas rödgods.

Comment

Working...
                    X