Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märklig ljusstake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Märklig ljusstake

Ett av dagens roligaste fynd är den här ljusstaken för julgransljus. Endast märkt "Made in Sweden". Man trycker ned ett ljus mot fjädern och fäster ett vitt metallhölje över, så att i stort sätt enbart veken syns. Spontant känns det som en tärnljusstake...kanske? Vet någon mer om den?
    Färgåtergivningen blev sådär, den är tomteröd och metallen är förmodligen mässing.

Click image for larger version

Name:	IMAG1381.jpg
Views:	1
Size:	95,1 KB
ID:	656038

Name:	IMAG1379.jpg
Size:	135,7 KB
ID:	656036

Name:	IMAG1380.jpg
Size:	84,4 KB
ID:	656037

Vilken skojsig rackare
    Har aldrig sett något liknande.

Comment

Drömläge för en pyroman.
      Fjäder i botten och fjutt iväg med stumpen...:-)))

Märklig tingest, knappast någon storsäljare, eller?

Mvh

Comment

Man trycker ned metallhöljet i ett spår och vrider om, så den sitter faktiskt säkert, så länge man inte vrider på den Hade fullt sjå med att få isär den, så jag till sist fattade vad det var

Comment

Det ska nog vara en glaskupa till den, har sett någon liknade med fjäder för att lågan skall vara på samma ställe hela tiden

Mvh/Bengt N

Comment

Peppiga Pia, tack för teknisk beskrivning!

Nobe, tanken om glaskupa är inte dum, men hur f.n ska lågan
            befinna sig på samma höjd?
            Fjädern är ju inaktiverad med en vridning?

Härligt meningslöst, men glädjande kul pryl i djungeln av drömlika inovationer:-)

Än en gång tack!

Mvh

Comment

Den vita hylsan är öppen i toppen och bajonettfäste längst ner, fjädern trycker upp ljuset mot hylsan så lågan befinner sig på samma höjd ända tills ljuset är nerbrunnet

Bengt N

Comment

Det var engelsmannen William Palmer som först patenterade denna lösning, som sedan snabbt spred sig över kontinenten och togs upp av Karlskrona Lampfabrik i slutet av 1800-talet.

Comment

Åhhh dessa jä-la engelsmän..

Vill minnas att Sir Lucas uppfann mörkret?
                  Åtminstone på min Triumph Bonneville och
                  min Austin 1000 "koja"..

Här har vi något unikt, en ljusbärare från öriket..:-)))

Mvh

Comment

Intressant med Karlskrona Lampfabrik. Var de de enda som använde sig av denna metod, med bajonettfäste, i Sverige? Min ljusstake är ju enbart märkt "Made in Sweden".
                    Jag är fortfarande lite inne på att ljusstaken använts som tärnljus vid Lucia-firande, men jag kan ju ha fel. Hur gammal kan den vara?
                    Jag känner mig lite tveksam till att just denna modell skulle ha en glaskupa. Det känns lite för mycket, tycker jag

Gav mig på en rejäl rengöring av den idag, innan den åker ned bland annat julpynt. Systemkameran åkte dessutom fram, så nu syns det i alla fall att den är röd!

Isärplockad. Liten ljusstake, många delar

Name:	DSC_0342.JPG
Size:	106,4 KB
ID:	543797

Mässingsstaven med låsanordningen upptill och ljushöljet med den lilla "knoppen" nedtill, som sätts i spåret och sedan vrids runt.

Name:	DSC_0343.JPG
Size:	33,6 KB
ID:	543798 Click image for larger version

Name:	DSC_0344.JPG
Size:	41,1 KB
ID:	543799

Fjädern på plats!

Name:	DSC_0345.JPG
Size:	60,3 KB
ID:	543800

Ljushöljet...

Name:	DSC_0346.JPG
Size:	32,1 KB
ID:	543801

...i med ljuset och på med höljet och...

Name:	DSC_0347.JPG
Size:	66,9 KB
ID:	543802

Voilà!

Name:	DSC_0348.JPG
Size:	52,2 KB
ID:	543803

Comment

Skulle i och för sig kunna kontakta Karlskrona Lampfabrik.
                      Det skall visst finnas ett flertal produktkataloger bevarade: http://www.lampfabriken.com/v18/inde...istorik&lang=s

Comment

Här kommer "storebror". C:a 30 cm hög (utan ljus), fyndad i somras tror jag. Kanske betalade en femma för den? Fjädern saknas dock, men den skall väl kunna ersättas?
                        Ingen märkning på denna, vad jag kan se. Den verkar vara fylld med sand eller grus, för det rasslar i foten på den
                        Så stor och prålig som denna är, så borde det rimligtvis ha funnits en glaskupa till den också...

Hittade ytterligare en liten, helt i mässing, för ungefär ett år sedan, men den saknar flera delar. Borde dock gå att ta från den röda, beroende på vilken man vill använda. Det hade ju varit roligt att ha båda tända samtidigt. Kanske man har tur och råkar på reservdelar någon gång?

Name:	Mässing4.jpg
Size:	42,4 KB
ID:	556572

Name:	Mässing41.jpg
Size:	42,3 KB
ID:	556573

Name:	Mässing42.jpg
Size:	45,9 KB
ID:	556574

Comment

Jag får rätta mig själv här. Jämförde idag de båda ljusstakarna och insåg att den lille inte har något spår längs "skaftet", så jag misstänker att den store skall ha något slags vred. Kanske är det någon slags stumpljusstake? Tyvärr lyser den lilla i mässing med sin frånvaro för tillfället, men jag hoppas kunna visa den så småningom, när den dyker upp.

Comment

Working...
                          X