Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trench art

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det finns anledning att ha en enda pinne på ratten markerad. Nämligen den pinne som pekar rakt upp när båten styr rakt förut. Ett ha varje pinne numrerad som på granatlampans fundament är helt meningslöst, i varje fall om ratten används till att styra en båt.

Comment

Här en 8 cm granatkastare m/29 för den som inte vet hur en granatkastare ser ut.
      Bilden tagen precis i skottögonblicket.
      Soldaterna hukar sig ner på grund av att man avlossar en granat när bilden tas.
      (från 1950-talet)

Bild från Karlsborgs fästningsmuseum.

Bifogade filer
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Kul att se ett foto! Jag gjorde aldrig lumpen så militaria är ett okänt territorium för mig. Jag var dock på evenemang för krigsmemorabilia nyligen och kom hem med en hel del sådant. Denna vas fick jag dock som souvenir vid ett tidigare tillfälle. Vad kan det vara för slags patron? Den är ganska lik den högra i UScollectors bild

Click image for larger version

Name:	tn_P2040600.JPG
Views:	1
Size:	81,3 KB
ID:	556157Click image for larger version

Name:	tn_P2040601.JPG
Views:	1
Size:	128,1 KB
ID:	556158

Comment

Apropå granatkastaren högre upp: Hitler gav varje soldat ett järnkors - Stalin gav varje soldat en granatkastare. Ja, hur det gick vet alla.

Jung_Kee
          Din vas kan komma från en fransk 75 mm fältartilleripatron. Svaret finns i patronens kaliber.
          Mät diametern på öppningen högst upp. Om måttet ligger mycket nära 75 mm ökar chansen att min gissning är riktig.

Jag tror metoden i bearbetningen av dessa hylsor är/kallas ciselering. Först glödgar man mässingmaterialet ordentligt så att det blir maximalt mjukt. Sedan fyller man hylsan med varm smält beck som får kallna och därmed stelna. Sedan börjar man metodiskt att bearbeta metallytan med ciselerstål och hammare. Becket på insidan gör att varje slag med stålet svarar och att man sakta och säkert kan täcka ytan med det mönster man önskar. Lite då och då när ytan är täckt med mönster och metallen därmed har hårdnat, måste man smälta ur becket, glödga om materialet och fylla på becket igen. Hur man gör den godronnerade insvängen på nedre halvan vet jag inte. Är inte så säker på att man kan använda vakuumkrympning.
          Last edited by HgF; 2014-10-07, 02:59.

Comment

her er processen http://www.youtube.com/watch?v=DiqiipU_7vM

Jeg så engang en video med vacuum, men kan ikke finde den nu.

Comment

Working...
            X