Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan någon tyda tennstämplarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kan någon tyda tennstämplarna?

Hej!

Dom här stämplarna finns under en vas.
    Jag vet ingenting om hur man tyder dessa.
    Om det är någon som vet och har tid att svara vore jag tacksam.

mvh
    P.Svensson
    Bifogade filer

Jo,
    Överst har du stämpeln för Kalmar. I mitten har du kontrollstämpeln, garantistämpeln. På sidorna om den så har du mästarens stämpel, Jonas Granbom som var verksam 1788 - 1798. Underst så har du förmodligen årsstämpeln, men den kan jag inte tyda.
    Du får gärna lägga in en bild på själva objektet, Granboms arbeten är sällsynta så det skulle vara kul att se.

Comment

Hej och välkommen till forumet! H 2 dvs 1790.

Comment

Hjärtligt tack för hjälpen Sarah! Här kommer bilden:
        Ursprungligen postat av Sarah Visa inlägg
        Jo,
        Överst har du stämpeln för Kalmar. I mitten har du kontrollstämpeln, garantistämpeln. På sidorna om den så har du mästarens stämpel, Jonas Granbom som var verksam 1788 - 1798. Underst så har du förmodligen årsstämpeln, men den kan jag inte tyda.
        Du får gärna lägga in en bild på själva objektet, Granboms arbeten är sällsynta så det skulle vara kul att se.
        Bifogade filer

Comment

Fantastiskt trevlig bägare, tack för titten och grattis till en vacker antikvitet.

Comment

Nice
            Avundsjuk. Bägare i silver finns det hur mycket som helst från den här tiden. Tenn däremot dyker inte upp så ofta.
            En märklig sak som jag tror att jag inte är ensam om, eller? Jag kunde inte tolka årsstämpeln, men när Kapten säger h2 så ser jag den tydlig, (nåja ganska tydligt) tvåan såg jag iofs men jag visste ju att det skulle vara en tvåa. Tydligen behöver man lite hjälp på traven

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Hej och välkommen till forumet! H 2 dvs 1790.
              Tack för välkomnande och för hjälp med årtalet!

Comment

Ojojoj vilken bägare, tack för bilden, den var sevärd.

Comment

GIII står for Gustav tredje.

Og som allerede skrevet - det er et bæger og ikke som du skrev en vase.
                  For mig at se er det G og ikke H - ikke så stor forskel G2 eller H2 - begge er indenfor tidsrammen
                  Last edited by hose; 2012-12-28, 10:29.

Comment

Working...
                  X