Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstakar. Förgyllda på marmorfot?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusstakar. Förgyllda på marmorfot?

Köpte dessa på en loppmarknad för ett par år sen och de har stått mer eller mindre undangömda sedan dess. Har alltid trott att det är brons som ska efterlikna brännförgyllning och att de inte är speciellt gamla. Nu diskade jag av dem ordentligt med diskborste och vanligt diskmedel och ljusstakarna fick ett helt annat utseende med viss lyster. Innan såg det bara ut som matt brons. Den matta ytan verkar komma från något putsmedel då det fanns och fortfarande finns någon vit beläggning på. Kan de vara förgyllda?

Muttrarna undertill ser ålderdomliga ut medan jag förmodar att brickorna blivit utbytta. Gängorna kan ju vara utslitna, varvid man satt dit brickor. Ljusstakarna är gjutna i fem stycken delar vardera. Det har förmodligen också funnits prismor då det finns hål (i "löven") upptill.

Foten är av marmor eller liknande sten. Undertill har man på den ena fyllt i med någon massa. Inga märkningar eller stämplar finns.

Sånt här är jag väldigt dålig på. Vad är det för material, ålder och ursprung? Rena gissningar och åsikter är förstås välkommet det också!
    Bifogade filer

Inget intresse för mina ljusstakar? Själv har jag konstaterat, eller snarare gissat att ljusstakarnas fötter inte är av marmor utan av travertin.

Comment

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
      Vad är det för material, ålder och ursprung? Rena gissningar och åsikter är förstås välkommet det också!
      Gör ett försök att lyfta tråden. Idag är det ju söndag så jag hoppas att många besöker PES.

Comment

Det er ikke manglende interesse, men manglende viden.
        Jeg tror at foden er oprindelig og jeg tror ikke nødvendigvis på prismer.
        Hvad jeg tror er derimod at der mangler andet. Jeg tror at der har været en vase eller måske et kaminur. De to lysestager har flankeret ur/vase. Formentlig tror jeg mest på et ur.

Engelsk? uden at ville udelade et tysktalende land.
        Så vi taler manglende viden ikke interesse.

Dog en ting kan jeg sige - arkantusblade. Og vi er i sen empiren.
        Er de tyske så er det biedermeier. Men biedermeier er det samme som sen empire. Hunden passer fint heri.

og så ser jeg at du har skrevet om huller i bladene - så er prismer sikkert rigtige.
        Last edited by hose; 2013-02-24, 13:46.

Comment

Tyvärr har jag ingen kunskap och inga teorier att bidra med, men ljusstakarna är speciella och fina i mitt tycke! Hoppas du får bättre hjälp av nån annan.

Comment

Hallå Svärdet.
            Kanonfina, Tveksamt om dom är brännförgyllda, men om dom blir superblanka av en disk kanske det ändå är så. Och då ligger Frankrike som favorit. Å andra sidan är fleratlet brännförgyllda pjäser typ ljusstakar "skulpterade" runt om. Flatbacks bär ju engelsmännens signum. Formspråket är engelska. Svårt att veta eller ens gissa.
            Tror som Hose att ljushållare och manschett inte tillhör foten, men teorin om ur/klocka är jag lite tveksam till. Vem vill ha två klockor på spiselkarmen eller finbordet? Möjligen vaser eller skålar. Nja, det har nog varit tvåarmade ljusstakar en gång i iden.
            So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Tror som Hose att ljushållare och manschett inte tillhör foten,
              Jeg tror netop at de hører sammen.

Jeg tror at der hører et kaminur til som del 3. Et ur med 2 lysestager en på hver side. Til at stå på kamin hylden.

Comment

Tillägg...

Hallå igen,
                Kollade bilderna en gång till. Det är något suspekt i formgivningen, proportionerna mellan foten (hunden) och dekoren på staken (heter det så?). Möjligen är hela staken utbytt???? So long...

Comment

Hallå.
                  Föråt korkad fråga, men vad är kaminur?
                  So long...

Comment

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                    Det er ikke manglende interesse, men manglende viden.
                    Jeg tror at foden er oprindelig og jeg tror ikke nødvendigvis på prismer.
                    Hvad jeg tror er derimod at der mangler andet. Jeg tror at der har været en vase eller måske et kaminur. De to lysestager har flankeret ur/vase. Formentlig tror jeg mest på et ur.

Engelsk? uden at ville udelade et tysktalende land.
                    Så vi taler manglende viden ikke interesse.

Dog en ting kan jeg sige - arkantusblade. Og vi er i sen empiren.
                    Er de tyske så er det biedermeier. Men biedermeier er det samme som sen empire. Hunden passer fint heri.

og så ser jeg at du har skrevet om huller i bladene - så er prismer sikkert rigtige.
                    Hej hose och tack för dina intressanta synpunkter! Har nu spanat på Google och England verkar vara en bra gissning. Bifogar bild på "huller i bladene".

Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
                    Tyvärr har jag ingen kunskap och inga teorier att bidra med, men ljusstakarna är speciella och fina i mitt tycke! Hoppas du får bättre hjälp av nån annan.
                    Tack Rosino!

Hallå Svärdet.
                    Kanonfina, Tveksamt om dom är brännförgyllda, men om dom blir superblanka av en disk kanske det ändå är så. Och då ligger Frankrike som favorit. Å andra sidan är fleratlet brännförgyllda pjäser typ ljusstakar "skulpterade" runt om. Flatbacks bär ju engelsmännens signum. Formspråket är engelska. Svårt att veta eller ens gissa.
                    Tror som Hose att ljushållare och manschett inte tillhör foten, men teorin om ur/klocka är jag lite tveksam till. Vem vill ha två klockor på spiselkarmen eller finbordet? Möjligen vaser eller skålar. Nja, det har nog varit tvåarmade ljusstakar en gång i iden.
                    So long...
                    Hej Kim. Har aldrig misstänkt att de är brännförgyllda. Riktigt så gamla tror jag inte de är. Däremot tror jag de är förgyllda, men min teori är att det handlar om elektrolys.

Hallå igen,
                    Kollade bilderna en gång till. Det är något suspekt i formgivningen, proportionerna mellan foten (hunden) och dekoren på staken (heter det så?). Möjligen är hela staken utbytt???? So long...
                    Skruvade idag för första gången isär bottenplattorna och inspekterade. Ljusstakarna verkar enligt min uppfattning vara i ursprungligt utförande bortsett från avsaknaden av prismor. Men å andra sidan kan jag inte sånt här.
                    Bifogade filer

Comment

Via Google hittade jag här ett par ljusstakar som beskrivs som Viktorianska och ca 1880. Det finns en del likheter. Notera sista bilden där jag gjort en jämförelse. De här verkar enligt min uppfattning dock något enklare utförda då de bara är gjutna i tre stycken. Tycker även att de ser lite klumpigare ut och då särskilt baksidan.

Vad tror ni och kan vi konstatera att det bör röra sig om England?
                      Tackar för era synpunkter som fått mig en bit på vägen.
                      Bifogade filer

Comment

ja der er vist ingen tvivl herom. Tillykke - prismer kan du sagtens skaffe.

Comment

Working...
                        X