Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Kartuschplåt för manskap vid Skånska dragonregementet- modellår önskas. - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kartuschplåt för manskap vid Skånska dragonregementet- modellår önskas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kartuschplåt för manskap vid Skånska dragonregementet- modellår önskas.

För en mässingspeng blev denna kartuschplåt för manskap vid Kungl. Skånska dragonregementet min idag. (höjd 9 cm, bredd 6 cm)

Är det någon som kan säga mig vilket modellår plåten har? Jag har gått igenom Armémuseums samlingar och tyvärr blir jag bara förvirrad av dessa ibland knapphändiga och inkonsekventa dateringar. De auktionskataloger från Probus som jag har, gav ej heller någon utdelning.

1825-1849

Kartuschväska m/1854

Här är en ny plåt som började användas 1854 (märk väl för officer)

1854 (för underofficer)

Click image for larger version

Name:	Kartuschplåt Kungl. Skånska Dragonregementet res.jpg
Views:	1
Size:	116,5 KB
ID:	652146Click image for larger version

Name:	Kartuschplåt Kungl. Skånska Dragonregementet res baksida.jpg
Views:	1
Size:	120,5 KB
ID:	652147
    Last edited by Kaptenen; 2012-09-29, 16:08.

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    För en mässingspeng blev denna kartuschplåt för manskap vid Kungl. Skånska dragonregementet min idag. (höjd 9 cm, bredd 6 cm)

Är det någon som kan säga mig vilket modellår plåten har? Jag har gått igenom Armémuseums samlingar och tyvärr blir jag bara förvirrad av dessa ibland knapphändiga och inkonsekventa dateringar. De auktionskataloger från Probus som jag har, gav ej heller någon utdelning...
    ...
    Ohoj Kapten!
    Fint klipp du gjorde. Har inte tidigare sett plåt för manskap. Av förslitningen att döma, tycks den ha varit med om en hel del.
    Delar för övrigt din uppfattning om Armémuseums dåliga kännedom om sina samlingar i många fall.

Blev nyfiken och har kollat runt lite men inte hittat något
    Det var svårt att hitta modellår på kartuschplåtar.

Mest lådor/väskor för officerare och underofficerare tycks finnas.

Och bara kompletta kartuschlådor/väskor ( med plåt) tycks har modellår.
    Kan det vara så att plåtarna har samma modell år som kpl lådor?

I vilket fall som helst så var officerarnas kartuschplåtar verkligen som små konstverk.
    Nedan bilder ur ”SVENSKA ARMÉNS RULLA ÅRGÅNG 1902"

Kartuschlåda m/ 1847 bärs ännu idag av Livgardets officerare vid stor parad.

Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Smålands husarers märke 1835 är rätt likt i formen
      Bifogade filer

Comment

Tack så mycket för hjälpen!

Jag delar helt din åsikt om att det verkar finnas flest bevarade kartuschlådor / kartuschväskor för officerare. Vad detta beror på kan vi bara spekulera.

- Nitisk intendenturpersonal som har krävt tillbaka varje manskapsplåt vid omuniformering och sedan skickat allt tillbaka till mässingsbruken eller till dem som skulle tillverka nya plåtar. Ca 75 g väger plåten för övrigt.

- Jag misstänker att officerarna då liksom delvis nu fick köpa delar av sin utrustning med eller utan ekiperingsbidrag och då är det den enskilde officerens privata egendom och inte statens. Det verkar dessutom som de plåtprydda manskapskartuschlådorna försvinner fortare ur fältuniformen, medan officerarna för nya modeller på 1890-talet. Det är huvudsakligen bara, med den ålderdomliga termen nämnt rangregementena, som har kartuschlådor med plåt. Märk att mig veterligen har inget infanteriregemente har haft några. Under 1900-talet har lådorna åtminstone sedan 1910, när den nya fältgrå uniformen infördes endast burits till de äldre uniformsmodellerna och av officerare vid parad. Ur samlingen på sajten http://www.algonet.se/~perhakan/militaria/ väcker luftvärnets kartusch från 1930 viss förvåning.

Jag kände mig föranledd att se vad man idag från Försvarsmakten skriver i Instruktion för Försvarsmakten, Ceremonier 2010
        CerI FM 2010
        1.13.5 Kartuscher
        Kartuschlåda med rem bars tidigare bl.a. av officerare vid kavalleriet och artilleriet.

Rätten att bära hederskartusch tilldelades 1815 officerare vid Skånska husarregementet och Wendes
        artilleriregemente efter dessa regementens framgångsrika insatser i kriget 1813–14. Allmänt bärande av
        kartusch avskaffades 1932.

Ovanstående hederskartuscher har dock som en tradition reglemenstenligt fått bäras till högtidsdräkt
        av cheferna för dessa förband och deras efterföljare.

Hederskartusch m/1815-1849 för Skånska husarregementet ska bäras av chefen för Södra Skånska re
        gementet (P 7) till daglig dräkt vid representation, parad- och sällskapsdräkter. Chefen Artillerirege
        mentet (A 9) eller av chefen utsedd bataljonschef ska på motsvarande sätt bära Wendes artillerirege
        mentes hederskartusch (m/1815-1859).

Till kartuschlådorna hör kartuschremmar.

Kartuschlåda m/1847 med kartuschrem m/1845 bärs till stor och liten paraddräkt m/1895 av OF-1 till
        OF-5 vid Livgardet/kav. Kartuschlåda m/1895 med kartuschrem m/1845 bärs till stor och liten parad
        dräkt m/1895 av OR-6 till OR-9 vid Livgardet/kav (Unibest 2009).

Jag ska se vad Hässleholms respektive Ystads militärmuseum har i samlingarna och eventuellt engagera någon av förståndarna att engagera sig i frågan.

Jag fann en film om dragonerna i Ystad som är smått underhållande. Gå in på http://www.k6.ystadsmilitarmuseum.se...rkiv+%2F+Album. i högra spalten finns filmen från K 6 i Ystad (268 Mb).

Likheten med Smålands husarers från 1835 är slående och denna bör vara samtida.
        Last edited by Kaptenen; 2012-10-02, 13:25.

Comment

Var det inte så att officerarna betalade för sin egen uniform och kan ha bevarats medan rotena betalade för soldaternas och återanvändes tills de var utslitet

Comment

Tackar för utförlig och uttömmande redogörelse om kartuscherna Kapten.

Kan mycket väl tänka mig att nitisk intendenturpersonal var ”på hugget” vid inlämning av plåtarna.
            Vare sig ”Bagatellförlust” eller AFSE var väl uppfunna vid den tiden, så att soldaten kunde ” få” plåten med sig hem
            som minne.

Angående luftvärnets kartusch med modellår 1930 som du nämner, kan kanske bero på att luftvärnet ”föddes” ur artilleriet 1928, som hade egen kartusch sedan tidigare.

Artilleriregementet A9 i Karlsborg blev luftvärn 1928, och erhöll då en "egen" kartusch (luftvärnet alltså)
            eftersom man hade rötterna i artilleriet.
            Luftvärnet blev eget truppslag 1942 och A9 blev Lv1, Karlsborgs luftvärnsregemente

Nattskjutning med lvkanon m/30 på A9 (Lv1) Karlsborg 1934 mot bogserat mål.
            Bifogade filer
            Last edited by Lars F; 2012-10-02, 21:35.
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Working...
            X