Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Socker? skål med monogram och stämpel - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Socker? skål med monogram och stämpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Socker? skål med monogram och stämpel

Skulle uppskatta om någon visste varifrån denna kan tänkas komma? Monogrammet på framsidan säger mig inte så mycket.
    Finns även en stämpel undertill som det inte går att utläsa så mycket ifrån.
    Den är väl använd. Men vad kan den tänkas ha för ålder?

Är det någon som vet när Centiliter började användas historiskt?, kan fasen inte hitta det på google. Får upp en massa champion league matcher istället

Click image for larger version

Name:	MT.jpg
Views:	1
Size:	41,5 KB
ID:	652095

Name:	MT2.jpg
Size:	53,5 KB
ID:	652096

Name:	MT3.jpg
Size:	94,5 KB
ID:	652097
    Pes är mitt google.

Hoppas att den är fransk för då kan den vara gammal.http://sv.wikipedia.org/wiki/Metersystemet

Comment

Du har hittat en sockerskål i så kallat restaurangsilver- tåligt och bra och brukar vara lite grövre i dimensionerna än det som tillverkades för vanliga hushåll. Monogrammet är GH, så förslagsvis något Grand Hotel eller Hotell Grand, som skaffat sig en uppsättning "silver" runt 1910+-.

Spontant skulle jag gissa på att tillverkaren är Berndorfer Metallwarenfabrik i Österrike.

Comment

Tack Prylsnubben och Kaptenen för inputen. Monogramet hade jag aldrig kunnat lista ut. Förstår nu varför det är så fint slitage på den
        Ska se om jag kan komma vidare med ledtrådarna.
        Jättetack igen.
        Pes är mitt google.

Comment

Hej wasistdas!

Kul sockerskål och jag tycker att det verkar som Kaptenen återigen har helt rätt gällande Berndorfer Metallwarenfabrik. Jag har en skål på fot, möjligtvis en serveringsskål för glass från Nordiska Kompaniets kafeteria, som jag besudlade tråden om Argent Hache med. Skålen som Kaptenen hjälpte mig att identifiera är just från Berndorfer Metallwarenfabrik och har samma dekor med fascesstav runt kanten som din. Läs lite längre fram i tråden så ser du bild på den lilla runda stämpeln som innehåller en stående björn och texten ART. KRUPP, BERNDORF. Stämpeln är extremt liten och går knappt att läsa med blotta ögat, trots att jag har bra syn.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Hej wasistdas!

Kul sockerskål och jag tycker att det verkar som Kaptenen återigen har helt rätt gällande Berndorfer Metallwarenfabrik. Jag har en skål på fot, möjligtvis en serveringsskål för glass från Nordiska Kompaniets kafeteria, som jag besudlade tråden om Argent Hache med. Skålen som Kaptenen hjälpte mig att identifiera är just från Berndorfer Metallwarenfabrik och har samma dekor med fascesstav runt kanten som din. Läs lite längre fram i tråden så ser du bild på den lilla runda stämpeln som innehåller en stående björn och texten ART. KRUPP, BERNDORF. Stämpeln är extremt liten och går knappt att läsa med blotta ögat, trots att jag har bra syn.

http://precisensan.com/antikforum/sh...samlingstr%E5d
            Tjena Simco!

Jättetack för inputen och kul att det varit uppe ett "liknande" objekt innan. Dekoren med fascesstav på kanten hade jag faktiskt inte lagt märke till förran nu när jag tittar till igen.
            Mina ögon är dock inte de vassate så ännu mindre chans att jag skulle kunnat tyda ngt av stämpeln undertill =)

Ps, kul att se att du är inne igen q=)
            Pes är mitt google.

Comment

Working...
            X