Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eldrör "kanon" GARS, Gustavus Adolphus Rex Sueciae

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Eldrör "kanon" GARS, Gustavus Adolphus Rex Sueciae

Blir inte riktigt klok på detta eldrör.

Det ser väl ut som det har lite ålder, men knappast så gammal som man önskade att den skulle vara. Jag vet att jag sett kopior, vilka är väldigt bra gjorda. Se exempel i bifogad tråd.

Som synes är min inte i närheten av samma kvalité. Lavetten saknas här också.

Jag blir dock lite konfundersam. Är det någon som försökt tillverka en själv och försökt använda? För det är lite svart krut i (antar att det är det)
    Det kan väl knappast höra till vanligheten och isåfall kanske man inte hade behövt göra en kopia på en GARS. Någon har även varit framme med filen vid slutröret och mitt på röret iallafall.

Kanske är det någon som vet att det sålts sämre kopior av dessa?

Click image for larger version

Name:	UFO127.jpg
Views:	1
Size:	26,7 KB
ID:	650540Click image for larger version

Name:	UFO127b.jpg
Size:	143,1 KB
ID:	650541Click image for larger version

Name:	UFO127c.jpg
Size:	63,1 KB
ID:	650542Click image for larger version

Name:	UFO127d.jpg
Size:	147,7 KB
ID:	650543Click image for larger version

Name:	UFO127e.jpg
Size:	117,6 KB
ID:	650544Click image for larger version

Name:	UFO127f.jpg
Size:	68,7 KB
ID:	650545Click image for larger version

Name:	UFO127g.jpg
Size:	36,4 KB
ID:	650546
    Pes är mitt google.

Støberester hvor formen er samlet taler om ny ting.
    Bearbejdningen med en fil taler for samme.

mit gæt er noget lavet i 1980erne eller 90erne

Comment

Vad du har är en misslyckad gjutning. Ibland skiter det sig i gjuteriet och då kan det komma ut konstiga saker, som denna. Meningen med den var nog att den skulle tillbaka i smältan, men man vill inte ha med en massa gjutsand från kärnan ( gjutsand inuti pipan) i metallen därför skrotade man av bakänden och knackade ut gjutsanden. Det du tolkar som krut är sannolikt rester av gjutsand, väldigt svart pulver som förvisso liknar svartkrut.

Varje formflaska kanske innehåller sex, i vissa fall åtta och kanske 12 formar av dessa kanoner. Det ska finnas ett ingöt och helst spår av luftkanaler och kanaler där metallen rinner mellan formdelarna för att fylla upp hela formen. När man tar ut ett sånt här göt ut formen (sanden) då återstår ett jättejobb att rensa, skrota, bort ingöt och diverse kanaler samt att få kanonerna snygga och säljbara. Min gissning är att din blev fel från början därför stannade den i produktionskedjan - men har ju uppenbart läckt ut i alla fall.

Comment

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
        Støberester hvor formen er samlet taler om ny ting.
        Bearbejdningen med en fil taler for samme.

mit gæt er noget lavet i 1980erne eller 90erne
        Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
        Vad du har är en misslyckad gjutning. Ibland skiter det sig i gjuteriet och då kan det komma ut konstiga saker, som denna. Meningen med den var nog att den skulle tillbaka i smältan, men man vill inte ha med en massa gjutsand från kärnan ( gjutsand inuti pipan) i metallen därför skrotade man av bakänden och knackade ut gjutsanden. Det du tolkar som krut är sannolikt rester av gjutsand, väldigt svart pulver som förvisso liknar svartkrut.

Varje formflaska kanske innehåller sex, i vissa fall åtta och kanske 12 formar av dessa kanoner. Det ska finnas ett ingöt och helst spår av luftkanaler och kanaler där metallen rinner mellan formdelarna för att fylla upp hela formen. När man tar ut ett sånt här göt ut formen (sanden) då återstår ett jättejobb att rensa, skrota, bort ingöt och diverse kanaler samt att få kanonerna snygga och säljbara. Min gissning är att din blev fel från början därför stannade den i produktionskedjan - men har ju uppenbart läckt ut i alla fall.
        Jättetack för era utförliga svar. Det var mycket lärdom till en billig slant. Förstår att det måste varit ett jättejobb, precis som du säger, att få rent allt HgF. Kanske var det någon vid produktionskjedan som tog med sig den hem =).
        Jag hade ju faktiskt kunnat testa innan om det var krut eller inte, men vågade inte riktigt tända på den .
        Kan använda den till fiskdödare nu. Blir modell lyxigare för den väger bly =)
        Pes är mitt google.

Comment

Working...
        X