Jeg er en norsk samler av svensk ( og særlig gammel skultuna ) lysestaker. I min samling har jeg 2 stk. store staker ( 36 cm ) merket NMB. Jeg har i min perfeksjonisme prøvd å finne ut om disse var produsert med lysmanchetter, eller om de skal være som bildende viser. Jeg har i mine bøker funnet priscurant for NMB ca 1850, men der står ikke modell no : 17, som jeg eier. Noen NMB staker er uten, noen er med, tacksam om noen her på PES kan gi noe mer info om disse stakene, og om mulig indikere hvilken verdi disse har i dagens marked da jeg vurderer å selge eller bytte dem i något annet.
Ha en fin dag alle samlere av lysestaker
) till vänster stämplad Skultuna och Karves par är tillverkade på Nyköpings Mässingsbruk. Droppringarna sitter på rätt ställe, vilket vi kan konstatera genom att titta på bilden, tyvärr verkar ljusmanschetterna saknas på Karves par.
Hela 49 cm hög med alla delar på plats. Osäker på om 2 av ljussmanchetterna samt knoppen är original då de har dålig passform Dessutom saknar min droppringen vid foten. Hur vanliga är dessa modeller?
Comment