Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gjuten koskälla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gjuten koskälla

Ovanligt med en gjuten koskälla i malm? Verkar ha en viss ålder, kläppen gjord av en handsmidd spik. Liten, totalhöjd=8.5cm, do bredd=6cm. Sökte efter liknande och fann en i en samling som sålts på auktion. Det lustiga är att jag undrade över om en ko verkligen burit min lilla skälla, trots en avbildad ko (kalv) på den, kanske till en get sporde jag frugan. Så var det en get på den jag hittade på nätet, lattjo. Vad tror Ni om ålder, auktlonsfirman påstod 1800-tal.
    Bifogade filer

Och så geten

Skällan på nätet med en get ser ut så här, släktskapet är ju uppenbart.
    Bifogade filer

Comment

Det finns 2st av dina koskällor sålda på Hammarö auktionsverk. Exakt sådanna som du har!

Comment

Tack Mr Tompa. Då är den säkert gjuten i Sverige, kul.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Tack Mr Tompa. Då är den säkert gjuten i Sverige, kul.
          Ja.. Det tycker jag med. Som jag ser det är det mässing. Med ganska hög kopparhalt. Som gjort att det blivit stort slitage. Tycker jag att den har betydande ålder! Tycker nog att vi passerar 1800-talet!
          Att putsa den skinande är det dödsstraff på i mina ögon!!!

Comment

Hej jag tror bestämt den är gjuten i Norge har sådana från Dovregubbens hall

Comment

Ursprungligen postat av einarsson Visa inlägg
              Hej jag tror bestämt den är gjuten i Norge har sådana från Dovregubbens hall
              Jaså, det var intressant att höra. Tack för den upplysningen einarsson, stämmer ju med förekomsten av bjällrorna på auktioner i Värmland.
              PS Dovregubben ger mig rysningar, eftersom jag som barn var med föräldrarna på bilsemester i Norge. Detta var i början på 60-talet, vi
              åkte Trollveien och genom Vistasdalen. Någonstans efter vägen stannade vi för att få något i oss vid "Dovregubbens pölser". Jag var den enda som tog
              en pölse av en viss sort och blev fruktansvärt magsjuk i flera dagar efteråt. Vi sov i tält och det ösregnade hela natten, men jag hackade tänder av
              feber och frossbrytningar, samt hade en fruktansvärd diarré som gjorde att jag tvingades springa ut och in i ösregnet hela natten mellan tältet och toaletten.
              DS Detta var ovidkommande för tråden men kom för mig så starkt att Dovregubbens pölser hamnade på PES.

Efter lite ytterligare efterforskningar har det visat sig att dessa små skällor är avsedda för renar, alltså är rubriken på tråden FEL. Gjuten Renskälla borde det stå!
              Här ett lite enklare och sannolikt äldre exemplar.
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2012-10-04, 16:20.

Comment

Working...
              X