Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Herman Bergman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Herman Bergman

    Börjar få en riktig liten samling med småsaker från Herman Bergman. Detta är dagens nytillskott. D8=1930, tänk om den presenterades i samband med Stockholmutställningen av H.B.
    Bifogade filer

  • #2
    En skuv...

    Hallå Snubben,
    Har inte så mycket att tillföra. Gjuteriet anlades 1896 i Enskede och dit vände sig ju den tidens konstnärer, Eldh, Hjort, Liljefors, Milles, Zorn m.fl. för att bli förevigade. Kul att dottern Astri kom att gifta sig med Evert Taube. Trevlig tråd.

    En skruv kan väl vara en bra fortsättning (även om jag stolt visat den tidigare). St Göran och draken, formgiven av signaturen CAP, CA Persson, ca 1930.
    So long....
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Gjuteriet anlades 1896 i Enskede och dit vände sig ju den tidens konstnärer, Eldh, Hjort, Liljefors, Milles, Zorn m.fl. för att bli förevigade. Kul att dottern Astri kom att gifta sig med Evert Taube. Trevlig tråd.
      ....
      Kalasfin Kimmen. Skruva den som Beckham äh, skruva den som Herman Bergman, vetjaVi måste påpeka att Herman Bergmans Konstgjuteri fortfarande är i högsta grad verksamt i närheten av Skogskyrkogården i Stockholm.http://www.bergmanskonstgjuteri.se/index.html
      Är Du klok som en uggla så anlita Bergmans............... PS Ugglorna har delats ut som pris i olika sammanhang, den ena vid Europas Grand Prix Stockholm 1964 (hästhoppning-tror jag) och den andra vid ishockeyturneringen Ahearne Cup 1968. För designen står Stig Blomberg.
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2012-02-06, 22:24.

      Comment


      • #4
        Hallå Snubben,
        Vill inte störa den här seriösa tråden med oljud, men kan inte låta bli, i övrigt sitter man ju bara och ugglar (och bläddrar i DN). So long...http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...c9pL74M2OaJ2rw

        Comment


        • #5
          Hallå Kimmen, kattugglor var det såvitt jag förstår. Ja, det är ju lite för tidigt ännu för nattugglor.............

          Comment


          • #6
            Hallå,
            Säger bara Pekka... so long...
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Lite från det Bergmanska Konstgjuteriet
              Väggplattan Stig blomberg, DN-pojken Blomberg, den hukande figuren Otto Strandman, Flicka med fisk Astri Taube, pojke med snigel Hugo Elmqvist och till sist en vas av Hugo Elmqvist. Allt gjutet hos Bergman.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ulferic, tack för titten. Klass på prylarna! Elmqvistarna är ju grymt trevliga.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                  Lite från det Bergmanska Konstgjuteriet
                  Väggplattan Stig blomberg, DN-pojken Blomberg, den hukande figuren Otto Strandman, Flicka med fisk Astri Taube, pojke med snigel Hugo Elmqvist och till sist en vas av Hugo Elmqvist. Allt gjutet hos Bergman.
                  Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                  Ulferic, tack för titten. Klass på prylarna! Elmqvistarna är ju grymt trevliga.
                  Tack Ulferic, onekligen "klass på prylarna". Kommer osökt att tänka på "Rosen", "hur enkel är väl min lilla ros"...........dock som vanligt när det gäller mig fyndade allesammans för små slantar.
                  Men det vore roligt med bild på föremålen ett och ett. Dessutom på Bergmanstämpeln. Vore bra med en dokumentation på stämplarna. På mina fem föremål t.ex finns det hela fyra olika stämplar.....
                  Visar "dragkamp" om smörkniven och en liten skål med öron, anonyma formgivare.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Prylsnubben, ta inte illa upp. Det var inte tänkt som en nedvärdering av dina saker, bara ett berömmande över Ulferics! (Förutom Blombergs grejer, som jag har svårt för. Kanske det har att göra med hans dotters olika reportage i den gamla antiktidningen

                    Knivläggen gillas bäst av mig!

                    Comment


                    • #11
                      Stämplar

                      Här fyra olika Herman Bergman märkningar.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                        Prylsnubben, ta inte illa upp. Det var inte tänkt som en nedvärdering av dina saker, bara ett berömmande över Ulferics! (Förutom Blombergs grejer, som jag har svårt för. Kanske det har att göra med hans dotters olika reportage i den gamla antiktidningen

                        Knivläggen gillas bäst av mig!
                        No offence EB. Du vet vi i Wolves är härdade. Knivläggen är fräsig tycker ja mä....

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          No offence EB. Du vet vi i Wolves är härdade. Knivläggen är fräsig tycker ja mä....
                          Wolves, jo tjena. Det bästa Ni har är en med samma efternamn som en långtidsskadad ManU hjälte....och inte ens det hjälper nämnvärt...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                            Wolves, jo tjena. Det bästa Ni har är en med samma efternamn som en långtidsskadad ManU hjälte....och inte ens det hjälper nämnvärt...
                            Betänk att vi inte är lika feta som Ni, alltså våran plånbok.

                            Comment


                            • #15
                              Ser väl snarare en fördel i att kunna köpa bra saker till rimligt pris, Gillar dina prylar snubben. När bilder komme i morgon då det är lättare att fota .
                              Gumman gillar Stig Blomberg hon har lite saker gjorda av honom.
                              Bildens saker har inte kostat skjortan utan är köpta på rätt plats och tillfälle. Astri Taubes lilla guldiga flicka med fisk kostade fem kronor.

                              Comment

                              Working...
                              X