Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur åldersbestämma kopparkastrull?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur åldersbestämma kopparkastrull?

Hej! Har sedan många år en bamsestor kastrull i koppar. Jag vill så gärna lista ut ålder, och om den är svensk. Har googlat och lånat böcker, men hittar inte info om kännetecken för att hitta svar. Jag undrar om ni vet någon sajt m bilder på olika modeller, hur beslag och handtag kan hjälpa mig, mm? Elr nåt tips öht på hur jag löser gåtan...!
    Undrar även vilket material det kan vara i själva handtaget.
    Min kastrull saknar stämplar.
    Tack på förhand!
    /nyfiken i en strut

Hej! Ja det är ju det som är svårt utan stämpel,men jag har hört att man kan se på fästet i kastrullen för handtaget(brukar vara av järnsmide) även botten kan avslöja om den är så kallat laskad och lödd. Det är det som jag vet men skaffa en bok om koppar! Finns nog på biblioteket.

Comment

Det bästa vore om du kunde lägga in en bild. Finns många sätt att avgöra åldern på kopparkärl. Skulle bli ett långt inlägg att förklara och ändå glömmer man nog säkert hälften. En bild säger mer en tusen ord. Finns en bra liten bok som heter Gammal Koppar av Per Henrik Rosenström och utgiven av Ica-förlaget.

Comment

Hej!
        Tack för er respons! Boken har jag blivit lovad att få tag på, på mitt bibliotek. Jag har även surfat runt i mediebaken, ett dataarkiv med alla tidningsartiklar genom åren. Sökt på "koppar" i tidningar som "Hem och Antikt" elr något liknande. Hittat endel, men inget som gör mig övertygad. Men när jag läser era inlägg här inne, blir jag övertygad om att HÄR finns det kunskaper och erfarenhet! Jag ska alltså försöka lägga in några foton, och här kommer lite detaljer:

Kastrullen väger 1865 gram, och det ryms drygt 6,5 liter. (Då är det 1 cm kvar till kanten) Betyder det att den är tillverkad före liter-systemet infördes?

Handtaget är 23,5 cm, och den är 14 cm hög. Diameter under botten:25 cm, och i överkant, utanför den rullade kanten: 28 cm. Under handtaget syns hur kopparplåten klippts till i skarven, vad tyder det på?

Fästet ser inte perfekt ut, lite ojämnt och osymetriskt. "nitarna" är inte identiska, tyder det på att de är handgjorda?

Var sitter stämpeln normalt? Nu när jag synade den igen, ser jag något som med lite fantasi skulle kunna vara en stämpel, som isf visar bokstaven G. Möjligen följt av ett L...? Ni ska få se foton när jag lyckas få in dem på forumet!
        - Men det här med foton förstår jag inte.. Måste jag har fotona på en url-adress? kan jag inte plocka foton från min dator och bara lägga in...? Hmm...

Comment

Hej och välkommen till forumet!

Här ska du få lite assistans:

När du valt "ny tråd" eller "svara" så går du en bit ned på sidan och klickar på

"Hantera bifogade bilder"

när du laddar upp bilderna kan du välja att bläddra i din egen dator om du har bilderna sparade där.
          klicka på
          "Lägg till filer"/ "Välj filer" ( bläddra i din dator, där du har dina bilder sparade och markera vilka bilder du vill ladda upp)

klicka på
          "Öppna"

klicka sedan på
          "Ladda upp" och "Infoga inline"

då ska bilderna ses som ATTACH-filer i din text

klicka på "Förhandsgranska inlägg"

om bilderna hamnat tokigt kan du klippa ut ATTACH-filerna och klistra in den där du vill att de ska vara. Förhandsgranska igen och klicka sedan på "Skicka svar"

Lycka till! Skriv igen om det inte fungerar.

Comment

Tack snälla Kaptenen!!! Underbart! -Nu hoppas jag att jag inte överskrider någon gräns, med antalet bilder...? Isf ber jag som nykomling på forumet om ursäkt, och lovar att aldrig göra om det! Men jag är ju så faschinerad av min kastrull, och så nyfiken! Jag har skapat ett album på min facebooksida, för att söka info bland vänner, men inte fått några svar. Men mina frågor kopierar jag in här till er nu Håll till godo, sätt på er tänkarmössorna, och brainstorma!

Vem kan hjälpa mig att berätta något om min vackra kopparkastrull? Jag vill veta om den är tillverkad här i Sverige, och isf, var i landet? Ungefär när?

Varför ser den grönfläckig ut i botten, och beror den skorpaktiga botten på utsidan på att den stått på spisen, eller är den illa behandlad? Bör jag försöka ta bort det??

Hur sköter jag den bäst, och fläckar och t.o.m. en "rinning" som syns på utsidan; vad är det, och bör jag försöka ta bort det? Ska man öht putsa en sådan kopparkastrull, eller skadas den då?

Är insidan förtennad, eller varför syns det på den rullade kanten, att något silverfärgat material skymtar fram?

Kan det vara en otydlig stämpel jag skymtar på undersidan av handtaget, eller är det min fantasi? (2 bilder) Ser ut som bokstaven G och sedan ev ett L (?) Kanske t.o.m. ett större J framför dessa?.. Och vad betyder detta isf??

Ja, kort sagt, allt som finns att veta, vill jag veta! Dela med dig av din kunskap! Tack!
            Bifogade filer

Comment

PS Nitarna från insidan är fortfarande fuktiga, efter att jag mätt vatten i den. Ser ut som lack eller nåt, men det är det alltså inte!

Comment

Skall med hjälp av andra hoppas jag försöka svara på frågorna.
                Att den är svensk är nog givet. Andra hälften av 1800-talet med dragning mot mitten av århundradet
                Det svarta är som du själv tror sot efter flitig användning över öppen eld. Inte det lättaste att få bort. Tycker det kan få vara kvar undertill då det visar att den använts.
                Att putsa. Tycker att du skall putsa kastrullen. Finns bra putsmedel i handeln. Använder Häxan eller Fubrima. Använd tygtrasor så sliter det inte på ytan. Brukar alltid avsluta med att skölja i diskmedel och därefter torka av.
                Återkommer med fler synpunkter. Tedags.

Comment

catkoppar, och du ska borsta rent med en liten borste, gammal tandborste eller så vid rullkanterna där jag kan se att det finns gröna rester av gammalt putsmedel.
                  Tidningspapper är väldigt bra för att få upp glansen med när du har putsat.

Comment

Lite om förtenning. Det var viktigt att kopparkärl avsedda att användas i matlagning eller att användas till förvaring var väl förtennade. Kopparn ren var är giftig.
                    Din är tennad på insidan aven den rullade kanten har från början varit täckt med tenn. Kopparkärlen omförtennades ungefär var tredje år. Ofta av kringresande förtennare. Skall du inte använda den så duger väl den förtenning som nu finns.
                    Kommer lite om nitar och annat senare.
                    Bifogade filer

Comment

Tack snälla! Vad spännande! Ser fram emot mer info!!!

Comment

Något mer någon vill tillägga?...

Comment

Hej igen! Jag undrar om Ulferic har något mer att skriva om tex nitarna?

Jag har införskaffat putsmedel, Häxan, och vågar nu putsa som ni alla tipsat Har fått fatt i boken och börjat bläddra så smått.

Comment

Värde?

Hej igen alla! Nu har jag bestämt mig för att låta denna fina stora kastrull byta ägare.. Tragiskt nog pga ekonomiska skäl.. Därför undrar jag ju så klart vad den kan vara värd??

Comment

Ursprungligen postat av catkoppar Visa inlägg
                              Hej igen alla! Nu har jag bestämt mig för att låta denna fina stora kastrull byta ägare.. Tragiskt nog pga ekonomiska skäl.. Därför undrar jag ju så klart vad den kan vara värd??
                              Svar: Nej...

Comment

Working...
                              X