Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta och hur gammalt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad är detta och hur gammalt?

Min mormor och morfar har denna pjäs i sin ägo. Men de har aldrig riktigt vetat vad det har varit för någonting. Den ser ut att komma från Asien någonstans. Är det för blommor eller rökelse eller något? Tacksam för svar.
    Bifogade filer

Indisk mässing som är graverad eller etsad och därefter har man fyllt i gravyren med färg.

Båda dina förslag känns rätt, även om den kanske var tänkt till rökelse ursprungligen.

Comment

Pakistan, brukar användas som askkopp.......

Comment

Tack för snabba svar! Intressant med Pakistan! Hur gammal kan den vara?

Comment

Vad är det ni säger om askoppar och rökelsekar. Det just precis det som Apan83 antog, ett blomställ och från Indien. Att "graveringen" skulle vara fylld med färg är jag inte alls så säker på, det är snarare emalj. Tekniken kallas champlevé

Comment

Qrt.s, jag har personligen sett hundratals av dessa i Karachi, Pakistan. Vad dom är gjorda för ursprungligen kan säkert vara för blommor men jag pekade på användandet, finns på alla bord i serveringar, på hotell osv..........det är det jag säger......Denna köpt i Karachi på 70-talet.
            Bifogade filer
            Last edited by Andres; 2012-02-02, 15:33.

Comment

OK, då skall du Andres bevisa åt mig att det är en askkopp. Jag säger att det är ett blomställ och här är mitt bevis, var är ditt? Är de nu sedan gjorda i Indien eller Pakistan är av ringa betydelse.
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                OK, då skall du Andres bevisa åt mig att det är en askkopp. Jag säger att det är ett blomställ och här är mitt bevis, var är ditt? Är de nu sedan gjorda i Indien eller Pakistan är av ringa betydelse.
                Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                Pakistan, brukar användas som askkopp.......
                Har Andres sagt att de tillverkade för att vara askkoppar? Nä, just det...

Comment

Tack Hossbach, språkförbistring, som sagt jag har bara talat om vad dom används för. Att det ursprungligen har varit för blomsteruppsättningar har jag aldrig bestridit.......

Comment

Working...
                  X